Szukasz opinii w Internecie? - uważaj na "komercyjnych" komentujących

Szukasz opinii w Internecie? - uważaj na "komercyjnych" komentujących15.05.2011 21:00
Nie wierz komentarzom!
Kira Czarczyńska

Jak wskazują ankiety i sondaże, od dawna już Internet jest jednym z podstawowych źródeł informacji na temat usług, produktów czy sklepów i sprzedawców. Oczywiście, marketingowcy nie byliby sobą, gdyby nie wykorzystali tego przeciwko nam, klientom. Musimy więc dość solidnie uważać na ich sztuczki.

Jak wskazują ankiety i sondaże, od dawna już Internet jest jednym z podstawowych źródeł informacji na temat usług, produktów czy sklepów i sprzedawców. Oczywiście, marketingowcy nie byliby sobą, gdyby nie wykorzystali tego przeciwko nam, klientom. Musimy więc dość solidnie uważać na ich sztuczki.

Przyzwyczailiśmy się przez lata do tego, że w Internecie mamy możliwość rozmowy z wieloma różnymi osobami - więc niektóre z nich na pewno korzystały już z usługi czy używały towaru, który planujemy nabyć. Odruchowo więc już niemal pytamy o ich wrażenia, opinie i sugestie dotyczące tego tematu.

Niestety, marketingowcy o tym wiedzą

Jednym ze współczesnych, najbardziej chyba denerwujących zjawisk mających nas skłonić do dokonania zakupu, niekoniecznie dla nas korzystnego - jest fałszowanie opinii w Internecie. Marki, sklepy, sprzedawcy - wynajmują osoby, których zadaniem jest "grasowanie" po Sieci i zostawianie w często odwiedzanych miejscach pozytywnych opinii na temat promowanej oferty.

Kiedy robi to sam właściciel sklepu, zwykle można to łatwo poznać. Gorzej jest z profesjonalnymi amplifierami (wzmacniaczami opinii) - ci przeważnie dużo czasu poświęcają na uwiarygodnienie swojego wirtualnego "ja". Sprawia to niestety, że nie można już spokojnie zapytać na forum o to, jakie inni mają doświadczenia z danym produktem.

Trzeba więc ustalić, czy opinia jest prywatna czy opłacona.

Co może sugerować, że mamy do czynienia ze "wzmacniaczem"?

  • powtarzające się pozytywne opinie o tych samych markach, pisane mniej więcej w tym samym stylu
  • wpisy osób z różnymi nickami, ale z jednego adresu IP (często jest wyświetlany)
  • wpisy osób z różnymi nickami, ale niemal identyczne stylistycznie, z takimi samymi błędami
  • wpisy sprawiające wrażenie pisanych w pośpiechu - z (celowymi) literówkami i błędami
  • komentarze i opinie tej samej osoby w kilku różnych miejscach, na ten sam temat
  • wyłącznie pozytywne komentarze pojawiające się co chwilę lub w kilkuminutowych odstępach
  • dorzucanie pozytywnych opinii \od czapy\
  • w wątkach luźno z tym związanych

Niestety, pomylić się - a więc i zostać bezczelnie naciągniętym - jest łatwo. Co wobec tego możemy zrobić?

Jak i gdzie szukać wiarygodnych opinii?

Należy zastanowić się, jakie są słabe strony amplifiera:

  • nie istnieje w rzeczywistości - więc nikt go osobiście nie zna;
  • jest ukierunkowany na reklamę - nie istnieje więc także w Sieci, poza tym, co robi zawodowo;
  • ma tylko reklamować - często wiec nie ma większego pojęcia o danej usłudze czy towarze;
  • nie ma czasu wgłębiać się w temat - dlatego raczej nie potrafi odpowiedzieć na bardziej rzeczowe pytania.

Jeśli więc ktoś ma swojego bloga, profil na Facebooku, wykazuje jakieś zainteresowania, chodzi na piwo ze znajomymi - można z niewielkim ryzykiem zakładać, że istnieje w rzeczywistości. Oczywiście, to też można podrobić, jednak jest to mało opłacalne. Do sprawdzenia takich rzeczy trzeba jednak trochę poszperać w necie, a tego większości osób będących "na celowniku" amplifiera po prostu nie chce się robić.

Pewnym zabezpieczeniem są też serwisy społecznościowe, w których należy podawać swoje prawdziwe dane. Osoby z imieniem, nazwiskiem, zdjęciem i np. historią zatrudnienia i wykształcenia, ale także historią rozmów - jak na Goldenline czy Profeo - najczęściej będą faktycznie ludźmi. Zwłaszcza, jeżeli widać, że często i fachowo wypowiadają się na inne niż dana marka tematy.

Można też pokusić się o zadanie jakiegoś bardziej fachowego albo rzeczowego pytania, ale takiego, na które odpowiedź nie stanowi o wadach czy zaletach przedmiotu. Pytania, na które osoba rzeczywiście korzystająca z danej usługi czy przedmiotu odpowie bez problemu, ale ktoś, kto go na oczy nie widział nie da rady.

Ogólnie jednak pamiętajmy - opinie w Sieci nie są już obiektywne.

Uważajmy kogo słuchamy i szukajmy różnych źródeł, porównujmy, dopytujmy. Zawsze to mniejsze ryzyko bycia zrobionym w balona...

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.