Ta koszulka sprawi, że technologia rozpoznawania twarzy cię nie zauważy

Ta koszulka sprawi, że technologia rozpoznawania twarzy cię nie zauważy13.05.2020 13:09
Źródło zdjęć: © fot. Materiały prasowe
Klaudia Stawska-Magdziak

Państwa na całym świecie wdrażają systemy, które mają na celu śledzenie i monitorowanie obywateli. Naukowcy z Northeastern University, MIT i IBM zaprojektowali koszulkę, która ma nas uchronić przed rządowym monitoringiem.

Koszulka z kalejdoskopowym wzorem ma sprawić, że osoba ją nosząca będzie niewykrywalna dla sztucznej inteligencji (AI). Jednocześnie ma pokazać, jak niedoskonałe są systemy, które rządy wprowadzają w celu monitorowania obywateli.

Jak wyjaśnia Xue Lin, adiunkt w dziedzinie inżynierii elektrycznej i komputerowej w Northeastern oraz współautor artykułu na temat tej kolorowej koszulki, algorytm rozpoznawania twarzy rozpoznaje daną osobę poprzez "obrysowanie" obrazu, który następnie przypisywany jest do danej osoby lub przedmiotu.

W tym celu AI rozpoznaje punkty graniczne i progi, dzięki którym jest w stanie określić, z jakim obiektem ma doczynienia - w tym, czy widzi człowieka, czy nie. Wzór na koszulce zaprojektowanej przez Lina i jego zespół wprowadza te systemy w dezorientację.

Badacze przeanalizowali sposób działania dwóch systemów szkoleniowych AI - YOLOv2 i Faster R-CNN. Na tej podstawie zespół był w stanie zidentyfikować obszary ciała, w których dodanie szumu pikselowego może wprowadzić w błąd algorytm rozpoznawania twarzy, a tym samym sprawić, że dana osoba będzie niewidoczny dla AI.

Koszulka z kolorowym wzorem nie jest pierwszym produktem, który powstał, by oszukać algorytm rozpoznawania twarzy. Pojawiły się m.in. okulary czy naklejki z konkretnym graffiti. Poprzednie rozwiązania działały jedynie na statycznych obiektach. O wiele trudniej było opracować rozwiązanie, które będzie skuteczne także w ruchu.

Źródło zdjęć: © fot. Materiały prasowe
Źródło zdjęć: © fot. Materiały prasowe

Koszulki marszczą się, gdy się poruszamy, więc zespół musiał to wziąć pod uwagę. Aby stworzyć projekt, który będzie skutecznie działał na ruchomym materiale, badacze zastosowali specjalną metodę pomiaru sposobu ruchu koszulki, a następnie przyporządkowali dane do projektu. Dzięki temu obniżyli wykrywalność osoby noszącej koszulkę od 53 do 63 proc. przez algorytmy wykrywania twarzy.

Lin zauważa jednak, że na masową produkcję takich koszulek będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Technologia jest niedoskonała i co najważniejsze - nie udało jej się wykorzystać w praktyce. Wszystkie obliczenia są na razie wykonywane w warunkach "laboratoryjnych". W rzeczywistości naukowcy wcale nie chcą pomagać ludziom w unikaniu technologii rozpoznawania twarzy. Zamiast tego chcą oni wykorzystać zdobytą wiedzę, by usprawnić działanie AI.

Jakim jesteś graczem?

Zapraszamy do wypełnienia ankiety, w której pytamy, czy gracie? W co? I jak często? Czy jesteście graczami niedzielnymi, czy profesjonalnymi? Podzielcie się z nami swoją opinią. Czekamy na Wasze odpowiedzi.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.