Trzy lata Naszej-Klasy: historia pełna wzlotów i...

Trzy lata Naszej-Klasy: historia pełna wzlotów i...22.11.2009 14:30
nasza-klasa
Krzysztof Bartnik

Nasza-Klasa.pl jest bez wątpienia nieodzownym elementem życia Polaków - aż 70% rodzimych internautów (13,5 mln osób) to użytkownicy tego serwisu społecznościowego. Niecałe dwa tygodnie temu administratorzy portalu świętowali jego trzecie urodziny. Z tej okazji zapraszam do szybkiego, przeglądowego materiału o najciekawszych wydarzeniach z przeszłości opisywanej społecznościówki.

Nasza-Klasa.pl jest bez wątpienia nieodzownym elementem życia Polaków - aż 70% rodzimych internautów (13,5 mln osób) to użytkownicy tego serwisu społecznościowego. Niecałe dwa tygodnie temu administratorzy portalu świętowali jego trzecie urodziny. Z tej okazji zapraszam do szybkiego, przeglądowego materiału o najciekawszych wydarzeniach z przeszłości opisywanej społecznościówki.

P jak Pan Gąbka i popularność

Od samego początku Nasza-Klasa notowała świetne wyniki pod względem rejestracji użytkowników. Serwis w założeniach miał być miejscem, w którym można było utrzymywać kontakty ze znajomymi z dawnych lat i pierwsze tygodnie działalności witryny pokazywały, że to założyciele serwisu z Markiem Popowiczem na czele trafili w dziesiątkę.

gabka
gabka

W moim prywatnym odczuciu prawdziwy boom na N-K zaczął się w momencie opublikowania informacji prasowej o sprzedaży 20% udziałów w serwisie niemieckiemu funduszowi venture capital European Founders. Do serwisu zapisywało się tak dużo osób, że administratorzy witryny nie nadążali z dokładaniem kolejnych serwerów, a użytkownicy musieli liczyć się z bardzo często wtedy pojawiającym się obrazkiem Pana Gąbki. Pomimo utrudnień ciągle wracali jednak na łamy Naszej-Klasy i zachęcali kolejne osoby do zakładania konta.

Dzień bez artykułu o NK w prasie czy serwisach informacyjnych wydawał się dniem straconym. Z pewnością popularność strony przerosła najśmielsze oczekiwania ich twórców.

G jak GIODO

Kiedy wydawało się, że problemy z wydajnością serwerów udało się pokonać (społeczność liczyła wtedy około 6 milionów użytkowników), Naszą-Klasą (a raczej jej bazą danych) zainteresował się Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Okazało się, że dane wszystkich osób są bezpieczne, aczkolwiek do profilu dodano więcej opcji pozwalających na definiowanie tego, co dokładnie inni użytkownicy mogą widzieć o właścicielu danego konta.

Z jak zarabianie

Kiedy opadł kurz po bitwach o wydajność aplikacji i przekonanie organów państwowych do właściwego pilnowania danych osobowych, w Naszej-Klasie rozpoczęło się (trwające oczywiście do dziś) generowanie przychodów. Każdy biznes musi zarabiać i nie inaczej było w przypadku NK-owego fenomenu. Wprowadzono limity dotyczące wgrywania zdjęć (chcesz wrzucić więcej? płać), pojawiła się usługa nkfon (tanie rozmowy międzynarodowe) oraz opcja wysyłania płatnych prezentów do innych użytkowników. Ruszyła też współpraca z portalem aukcyjnym Allegro. Oczywiście to były jedynie „dodatki” do wyświetlanych od początku reklam Google i innych kampanii reklamowych. Wszystkie sposoby monetyzacji nie były jednak przyjmowane z entuzjazmem.

S jak spamerzy i społeczność

Opanowanie wielomilionowej społeczności stawało się coraz trudniejsze. O ile kłótnie czy pyskówki nie były niczym nowym, tak pojawianie się zdjęć porno na serwisie odwiedzanym przez tłumy nastolatków zdecydowanie nie należało do najszczęśliwszych wydarzeń. Z takimi praktykami muszą oczywiście walczyć wszyscy administratorzy serwisów społecznościowych, nie tylko Nasza-Klasa.

O ile na początku opisywany serwis służył głównie do odnajdywania znajomych ze szkoły, z którymi straciło się kontakt, tak z czasem stał się przede wszystkim platformą do utrzymywania bieżących kontaktów nie tylko ze znajomymi z dawnych lat. Sam znam przypadki studentów, którzy swoje sprawy związane z uczelnią załatwiali dopiero po zauważeniu, że ktoś z dziekanatu jest na Naszej-Klasie. To oczywiście tylko czubek góry lodowej i z pewnością każdy zna więcej podobnych sytuacji. Niektórzy zauważyli też, że ogólny poziom Naszej-Klasy spadł, co zaowocowało m.in. takimi poradnikami.

Ś jak Śledzik

We wrześniu bieżącego roku na łamach Naszej-Klasy pojawił się Śledzik - narzędzie do przesyłania krótkich wiadomości, które w założeniu twórców miało wciągnąć Polaków w mikroblogowanie. I wciągnęło, gdyż obecnie za pośrednictwem Śledzika użytkownicy dodają ponad milion wpisów tygodniowo. Szkoda tylko, że w Naszej-Klasie nikt nie odnotował, że większość tych wpisów zaczynała się od "Jak usunąć Śledzika z mojego profilu?!" i że ogólnie wprowadzenie tej funkcji (a raczej narzucenie jej użytkownikom z góry) jest odbierane bardzo negatywnie. Oto kilka demotywatorów dla potwierdzenia:

dem2
dem2
K jak komunikator (NKtalk)Po Śledziku ekipa Naszej-Klasy zdaje się koncentrować swoje wysiłki na odpalenie komunikatora internetowego NKtalk. Całość testuje już pół miliona osób i do końca roku będzie oddana w ręce wszystkich użytkowników serwisu. Czy skutecznie zagrozi dotychczasowemu liderowi, tj. Gadu-Gadu? Ciężko powiedzieć. Oby tylko użytkownicy Naszej-Klasy nie rozpoczęli serii łańcuszków spod znaku "jak usunąć NKtalk".F jak Facebook
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.