Typy startupów, których mamy dość. Kiedy powstanie coś naprawdę nowego?

Typy startupów, których mamy dość. Kiedy powstanie coś naprawdę nowego?08.09.2011 09:00
Nowe startupy? Nuda... (Fot. Flickr/Gonzalo Merat/Lic. CC by)

Niemal codziennie Sieć obiega informacja o nowym, dobrze rokującym startupie. Niestety, pomysł okazuje się zazwyczaj mocno nieświeży. Kolejne startupy powielają pomysły poprzedników, tworząc klony Facebooka, Twittera czy Groupona. Czy pula pomysłów uległa wyczerpaniu?

Jednodniowe oferty

Groupon.pl
Groupon.pl

Dyskusyjny sukces Groupona, który mimo rozszerzenia skali działalności przynosi coraz większe straty, zapewnił serwisowi rzesze naśladowców. W Polsce własne kopie Groupona uruchomiło m.in. Allegro i Agora.

Niestety, kolejne wersje znanego serwisu zazwyczaj nie wnoszą do tematu nic nowego zarówno pod względem skali oszczędności, jak i w kwestii asortymentu. Kopie Groupona oferują jedynie mniej lub bardziej atrakcyjne przeceny, nie stanowiąc jednak dla oryginału liczącej się alternatywy.

Wyprzedaże

Gilt.com
Gilt.com

„Kupić tanio, sprzedać drogo”. Albo przynajmniej odrobinę drożej. Odwieczne zasady handlu przeniosły się do Sieci, gdzie niektóre serwisy sprzedażowe usiłują zarabiać nie za pomocą wysokich marż, ale skali sprzedaży.

Pomysł ten eksploatują m.in Gilt Groupe, Ideeli, Lot18, HauteLook, Artspace czy Village Vines. W samym fakcie wyprzedaży nie ma niczego złego, jednak powielanie tego samego modelu zaczyna być po prostu nudne.

Muzyka online

Spotify.com
Spotify.com

Kolejne platformy muzyczne startują z mocnym postanowieniem, że tym razem rynkiem zatrzęsie prawdziwy iTunes Killer. I jak zwykle kończy się na zapowiedziach. Z drugiej strony niektórym serwisom muzycznym nie sposób odmówić popularności.

Sukces Last.fm i Spotify sprawił jednak, że pojawiają się kolejne serwisy tego typu - jak Turntable.fm, MOG czy Rdio -  eksploatując w podobny sposób znany od lat pomysł

Płatności mobilne

Intuit.com
Intuit.com

Nie ma nic złego w mobilnych płatnościach. Możliwość wygodnego płacenia jest nie do przecenienia, jednak od jakiegoś czasu widać w Sieci ciekawą tendencję.

Niemal każdy większy gracz w branży chciałby mieć własną usługę tego typu, a swoich sił próbują również niezależni inwestorzy - wystarczy przypomnieć Square, Intuit, Google Wallet czy Starbucks Mobile Card. Czy kolejny, nowy startup zmieni cokolwiek w tej kwestii? Raczej nie.

Serwisy ze zdjęciami

Pictour.us
Pictour.us

Terminy takie jak winieta, bokeh albo autobracketing nie mają przed Tobą tajemnic? Świetnie! Owocami swojej pasji fotograficznej możesz podzielić się w serwisie Flickr. I Pictour.us. I Instagram, Piictu, Pinterest, Sincerely… I w wielu innych.

Życia zabraknie by sprawdzić je wszystkie, a ciągle powstają kolejne. Po co? To wiedzą chyba tylko ich właściciele.

Filmowe podania o pracę i wideoczaty

TakeTheInterview.com
TakeTheInterview.com

Podobno pracodawcy cenią sobie kreatywność, a jej przejawem jest rzekomo nagranie krótkiego filmu z wyjaśnieniem, dlaczego opłaca się zatrudnić daną osobę.

O ile sam pomysł na startup, ułatwiający tworzenie niebanalnych podań o pracę można uznać za trafiony, to uruchamianie kolejnych serwisów, eksploatujących motyw wideorozmów, jak Ovia, Take The Interview, Skype czy Google Hangouts, jest sporym nieporozumieniem.

Serwisy mikroblogowe

Blip.pl
Blip.pl

Twitter jest dziełem przypadku. Twórcy zakładali, że tweety będą jedynie dodatkiem do głównej funkcji, jaką miało być udostępnianie podcastów. Wyszło tak, jak wyszło - o podcastach nikt już nie pamięta, ale chyba nikt nie jest z tego powodu nieszczęśliwy. Sukces, odniesiony przez ten serwis spowodował wysyp następców.

Poza Twitterem mamy m.in. - tylko na polskim rynku - Blipa i Flakera. Czy, poza nazwami i mało istotnymi funkcjami oferują coś, co odróżniłoby je od Twittera? Nie.

Kolejne startupy mikroblogowe powielają tę samą koncepcję. Niezależnie od nazwy – nuda.

Wynajmowanie wszystkiego, co posiadasz

AirBNB.com
AirBNB.com

Po sukcesie platform aukcyjnych i sprzedażowych nadszedł czas na wysyp serwisów, umożliwiających wynajmowanie domu, pokoju lub łóżka.

Rozbudowane funkcje społecznościowe to – w tym przypadku – dobry pomysł, pozwalający na lepszą weryfikację ofert. Niestety, dobry pomysł powtórzony 100 razy nie stanie się, tylko z tego powodu, genialnym pomysłem.

Dobre serwisy tego typu już istnieją, mamy do dyspozycji m.in. GetAround, Airbnb, LooseCubes i Liquid Space. Kolejne, aby uzasadnić sens swojego istnienia, musiałyby być po prostu genialne.

Gry

Rovio.com
Rovio.com

Historia najbardziej znanych firm z segmentu mobilnej i społecznościowej rozrywki, jak Zynga czy Rovio pokazuje, że kluczem do sukcesu jest dobrze zrealizowany, nietypowy pomysł. Niestety, od miesięcy nie możemy doczekać się na kolejny hit, który dorównałby sławą choćby „Angry Birds”.

Co gorsza, przełomem nie okazują się również nowe gry społecznościowe, bazujące na znanych tytułach.

Na rynku bez wątpienia jest miejsce i zapotrzebowanie na kolejną firmę, która ożywi branżę. Reszta, produkująca kolejne klony znanych przebojów, niech się nie pokazuje. Jest niepotrzebna.

Randki

MyDwoje.pl
MyDwoje.pl

Serwisy randkowe to dla wielu jedyna okazja, by poznać bliżej kogoś, kogo imię nie kończy się na JPG. Poza ogólnymi platformami randkowymi, przeznaczonymi dla typowych internautów, powstała już cała masa wyspecjalizowanych serwisów.

Bogactwo oferty sprawia, że serwisy randkowe, zamiast rosnąć w siłę coraz bardziej konkurują między sobą, uruchamiając boty, wysyłające do użytkowników komunikaty od rzekomo zainteresowanych znajomością osób.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.