Walka na milimetry – super cienkie telewizory

Walka na milimetry – super cienkie telewizory11.09.2008 11:00
Szymon Adamus

Wielkość ekranów telewizyjnych była zawsze powodem do walk między producentami. Dzisiaj nie walczy się już jednak na przekątną, a na grubość matryc. I to liczoną w milimetrach.

Wielkość ekranów telewizyjnych była zawsze powodem do walk między producentami. Dzisiaj nie walczy się już jednak na przekątną, a na grubość matryc. I to liczoną w milimetrach.

Gdy Sony zaprezentowało światu pierwszy, seryjnie sprzedawany panel OLED (Organiczna Dioda Emitująca Światło) XEL-1 stało się jasne, że ta technologia zapewni nie tylko konkurencyjną w stosunku do LCD i plazm jakość obrazu, ale i grubość matryc. XEL-1 może i ma tylko 11 cali przekątnej, kosztuje astronomiczne 2500 dolarów i charakteryzuje się małą żywotnością, ale oferuje coś co do niedawna wydawało się tylko elementem filmów fantastyczno naukowych - panel o grubości 3 milimetrów.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2008/09/sonyxel1.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2008/09/sonyxel1.jpg)

Zanim jednak produkcja OLED-ów stanieje na tyle by producenci mogli wejść z nimi na szeroki rynek, jesteśmy nadal skazani na panele plazmowe i ciekłokrystaliczne. Chociaż „skazani", to złe słowo, sugerujące coś złego. A przecież to znakomite technologie, które dzięki latom produkcji zostały już tak dopracowane, że stoją na wysokim poziomie nie tylko pod względem jakości obrazu, ale i wyglądu sprzętu. Mowa tu oczywiście o zmniejszających się gabarytach samych konstrukcji.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2008/09/hitachipdp38cm.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2008/09/hitachipdp38cm.jpg)

Sony zdaje sobie sprawę, że zapotrzebowanie na cienkie panele istnieje już teraz, a nie za kilka lat gdy stanieją OLED-y. Dlatego podczas targów IFA 2008 firma pokazała swoją odpowiedź na pomysły konkurencji. Panel KDL-40ZX1 to 40 cali przekątnej, rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli, waga 12,2 kg (!) i grubość ekranu 9,9 milimetrów.

By osiągnąć taki wynik nie obyło się bez sprytnych sztuczek. Producent umieścił elektronikę telewizora nie w jego obudowie, ale w podstawce. Niemniej osiągnięty dzięki temu wynik jest i tak powalający.

Kosztujący 225 tysięcy złotych ekran Sharpa o przekątnej 108 cali nie robi już na nikim wrażenia. Zostaliśmy już przyzwyczajeni do tego, że nowoczesne telewizory mogą być naprawdę ogromne. Natomiast ich niewielka grubość i waga są nadal czymś co sprawia, że oczy fanów telewizji wysokiej rozdzielczości rozbłyskują jak supernowe. Dlatego właśnie nie zdziwcie się, gdy podczas wizyty w sklepie RTV obok naklejek z napisami 1080p, HD Ready, HDMI itp. na wystawowych ekranach zobaczycie też znaczki mówiące o grubości. Cały świat się teraz odchudza, więc czemu w dziedzinie telewizji miałoby być inaczej?

Tekst pojawił się najpierw w serwisie Wiadomości24.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.