Wartość Facebooka przekracza 103 razy jego roczne zyski. Inwestorzy nie umieją liczyć?

Wartość Facebooka przekracza 103 razy jego roczne zyski. Inwestorzy nie umieją liczyć?31.03.2012 19:30
Jak długo jeszcze wartość Facebooka będzie rosnąć? (Fot. Wattan.tv)

Wartość Facebooka przekroczyła kolejną granicę – wartość serwisu określono na 103 mld dolarów. Choć pobicie kolejnego rekordu z pewnością rozpala wyobraźnię inwestorów, warto zastanowić się, jak bardzo oderwana od rzeczywistości jest ostania wycena.

Wartość Facebooka przekroczyła kolejną granicę – wartość serwisu określono na 103 mld dolarów. Choć pobicie kolejnego rekordu z pewnością rozpala wyobraźnię inwestorów, warto zastanowić się, jak bardzo oderwana od rzeczywistości jest ostania wycena.

IPO Facebooka już niedługo, a wartość serwisu nadal rośnie. Ostatnia wycena ustaliła cenę największej na świecie platformy społecznościowej na 103 mld dolarów. Jak wiele wspólnego ma ta kwota z aktualną kondycją firmy?

Wycena Facebooka na poziomie 103 mld oznacza, że firma jest warta 103 razy więcej niż osiągane przez nią roczne zyski. Przypuszczam, że widząc taką wycenę np. stoczni, inwestorzy trzymaliby się od jej udziałów z daleka, jednak - jak widać - rynek IT rządzi się własnymi prawami.

Trochę lepiej wygląda cena serwisu, gdy zestawi się ją z oczekiwanymi zyskami za 2012 rok, przekraczającymi 2 mld dolarów. Jeszcze ciekawiej wygląda wycena Facebooka, gdy porówna się go z innymi liderami technologicznego rynku.

Wycena Google’a przekracza 22 razy jego ubiegłoroczne zyski, 18-krotnie zyski przewidywane w tym roku i 15-krotnie prognozowane zyski za rok 2013.

Pod tym względem jeszcze lepiej wygląda Apple, którego wartość przekracza 17 razy ubiegłoroczne zyski, 15 razy zyski przewidywane za rok bieżący i 12 razy prognozy dotyczące 2013 roku. Jak widać, pomiędzy wyceną i zyskami Facebooka a przytoczonymi firmami jest przepaść.

Choć wiele mówi się o przewartościowaniu akcji Apple’a, zarówno firma Tima Cooka, jak i Google to skuteczne, rozpędzone maszyny do robienia pieniędzy. W przypadku Facebooka zyski są – w porównaniu z wyceną firmy – mikroskopijne, a stały wzrost jej wartości opiera się na założeniu, że liczba użytkowników Facebooka, wynosząca obecnie około 845 mln, nadal będzie rosnąć.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.