Wprost - o grach trzeba pisać źle?

Wprost - o grach trzeba pisać źle?25.03.2009 16:15
Michał Kowal

W poniedziałkowym numerze tygodnika Wprost pojawił się spory artykuł (zajmuje łącznie 8 stron) o tytule Dlaczego gry komputerowe podbijają świat. Generalnie chodzi o to, że gry są coraz popularniejsze i niedługo jako rozrywka przegonią film. I wszystko dobrze, ale czy obowiązkiem wydawcy jest dawać przy takim tekście ramki, w których psychologowie wypowiadają się jak bardzo szkodliwe są gry?

W poniedziałkowym numerze tygodnika Wprost pojawił się spory artykuł (zajmuje łącznie 8 stron) o tytule *Dlaczego gry komputerowe podbijają świat. *Generalnie chodzi o to, że gry są coraz popularniejsze i niedługo jako rozrywka przegonią film. I wszystko dobrze, ale czy obowiązkiem wydawcy jest dawać przy takim tekście ramki, w których psychologowie wypowiadają się jak bardzo szkodliwe są gry?

Sam artykuł jest w porządku. Zawiera parę nieścisłości (na przykład o tym, że film *Halo *jest obecnie w produkcji), ale to naprawdę drobnostki. Tekst napisany jest dla ludzi, którzy o grach nie wiedzą nic i chcieliby zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi.

Mamy więc parę zdań o najpopularniejszych tytułach, akapit o Second Life, czy parę słów o ekranizacjach gier. Tekst zdobią obrazki z Tomb Raider'a, GTA IV, Wiedźmina, WoW itp. Jest tabelka obrazującą wzrost rynku gier komputerowych, oraz sonda pokazująca, że rodzice ograniczają czas jaki przy grach spędzają ich pociechy.  W ramce znajdziemy też, krótką wypowiedź Michała Dębka z Techland, oraz diagnozę w pigułce, według której w przyszłości* gry staną się sposobem interakcji społecznych*.

Z tym całym słodzeniem kontrastuje wypowiedź Wojciecha Eichelbergera (dyrektora Instytutu Psychoimmunologii) i prof. Bogdana Wojciszke (Instytut Psychologii PAN). Pierwszy pan zauważa, że *Gry komputerowe nie rozładowują agresji, lecz ją kumulują, *drugi: Przemoc obecna w grach działa podobnie jak oglądana w telewizji i kinie. Nasila się skłonność do przeżywania agresywnych myśli.

*

Nie chcę tu wnikać w słuszność  tych wypowiedzi, których fragmenty zacytowałem. Nie jestem psychologiem, ale czytałem już wypowiedzi innych naukowców, którzy w wyniku badań doszli do zgoła odmiennych wniosków. Chodzi mi bardziej o problemy przy redakcji takiego artykułu. Czy kiedy tygodnik opiniotwórczy pisze o grach, to musi dać ostrzeżenie o ich szkodliwości? To przypomina mi ostrzeżenia na paczce papierosów.

Rozumiem, że Wprost przygotowując raport chce przedstawić wszystkie aspekty zjawiska. Dlaczego jednak można pisać o samochodach  nie dodając koniecznie ramek, w których informuje się ile ludzi zmarło w zeszłym roku w wypadkach? Dlaczego przy tekście o filmie, nie trzeba pisać, że brutalne obrazy źle wpływają na dzieci? To są tematy oklepane. Ludzie już zdążyli się nimi znudzić.

Gry w Polsce dalej pozostają tematem magicznym. Jakąś wiedzę o nich posiada jedynie wąska grupa specjalistów, gracze (według większości mediów to dzieci, lub zamknięci we własnym świecie nastolatkowie), dla innych ludzi to egzotyka niemal tak odległa jak jak las tropikalny. Można więc budować wokół nich kolejne mity. Dawniej, przez setki lat, utrzymywano że masturbacja prowadzi do ślepoty. Teraz miejsce tego mitu, zajmuje pogląd, że brutalne gry prowadzą do dewiacji wszelakich, są przyczyną brutalnych zachowań i masowych mordów.

Z jednej strony warto więc informować o grach. Nie jestem jednak pewien, czy ostrzeżenie o ewentualnym szkodliwym wpływie jest konieczne. Po pierwsze często jest to wpływ domniemany. Dziwne, że nikt nie wspomina w o atakach epilepsji, do których faktycznie może doprowadzić gra. W kółko tylko o agresji. Na ten temat z kolei wypowiadają się zazwyczaj ludzie, którzy zajmują się badaniem nie gier, ale telewizji, bądź kina.

I w ten sposób gry nawet kiedy są dobre, to są złe.

Źródło: Wprostwikimedia commons

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.