Żadnych tabu i świętości! Najbardziej kontrowersyjne gry wszech czasów

Żadnych tabu i świętości! Najbardziej kontrowersyjne gry wszech czasów16.11.2013 11:00
Opakowanie gry Custer's Revenge

W Sieci można znaleźć niejeden ranking kontrowersyjnych gier, jednak to, co dla jednych jest sufitem, dla innych bywa podłogą. Kontrowersyjny Duke Nukem 3D, GTA IV czy Call of Duty: Modern Warfare 2? Wolne żarty! Obok gier, które znajdziecie w tym zestawieniu, wyglądają niczym „Gumisie” przy „Salo, czyli 120 dni Sodomy”.

W Sieci można znaleźć niejeden ranking kontrowersyjnych gier, jednak to, co dla jednych jest sufitem, dla innych bywa podłogą. Kontrowersyjny Duke Nukem 3D, GTA IV czy Call of Duty: Modern Warfare 2? Wolne żarty! Obok gier, które znajdziecie w tym zestawieniu, wyglądają niczym „Gumisie” przy „Salo, czyli 120 dni Sodomy”.

Gotcha (1973 r.)

Zestawienie otwiera prawdziwa weteranka branży, która z dzisiejszego punktu widzenia jest całkowicie niewinna, jednak przed laty budziła skrajne emocje. Gotcha to banalna labiryntówka ze szczątkową grafiką. Co w niej kontrowersyjnego?

Complete Atari Gotcha in action

Problemem okazała się nie sama gra dostępna na automatach, tylko kontrolery służące do sterowania rozgrywką. Ktoś w Atari wpadł bowiem na pomysł, że prekursor joysticka ma zbyt falliczny kształt, co mogłoby wywołać niepożądane skojarzenia. Na wszelki wypadek kontrolery zmieniono tak, że… przypominały kobiece piersi. Wybuchł niebywały skandal, a Atari powróciło do klasycznego kształtu joysticka, który można zobaczyć m.in. na powyższym filmie.

Custer’s Revenge (1982 r.)

Podpułkownik George Custer to amerykańska legenda – po ukończeniu akademii West Point jako zaledwie 22-latek wziął udział w wojnie secesyjnej, a w wieku 23 lat na czele brygady ochotników wsławił się jako utalentowany dowódca kawalerii. Wojenna sława nie pomogła mu jednak w starciu z Indianami; w 1876 roku pod Little Bighorn został pokonany przez Siedzącego Byka.

W 1983 roku powstała gra, w której można wziąć odwet za wybicie przez Indian amerykańskiego oddziału. Gracz, wcielając się w nagiego podpułkownika Custera, musi przebiec pod gradem strzał do przywiązanej do pala Indianki, a następnie ją zgwałcić. A wszystko to w oprawie uroczej 8-bitowej grafiki.

Chiller Mame Arcade Full Play All Stages ROM Scary!

Chiller pozwala graczowi na wcielenie się w rolę niedoszłej ofiary kata – rozgrywka rozpoczyna się w sali tortur i polega na masakrowaniu przeciwników, co – jak na rok powstania – zostało przedstawione w sugestywny i widowiskowy sposób. I tak przez kolejne poziomy…

Sakusaku Daigoutou Returns (1994 r.)

Platforma PC-98 to japońska odmiana standardu PC, opracowana w 1982 roku przez firmę NEC. Dlaczego o niej wspominam? W 1994 roku ukazała się przeznaczona na platformę PC-98 gra Sakusaku Daigoutou Returns.

Sakusaku Daigoutou Returns
Sakusaku Daigoutou Returns

Gracz przejmuje w niej kontrolę nad napakowanym bohaterem, który wędruje sobie przez świat i zabija. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie poziom brutalności. Niech Was nie zwiedzie niewinnie wyglądająca grafika – wielkim młotem wybija się całe wioski, a utraconą energię odzyskuje, gwałcąc napotkane kobiety. Całość urozmaicona jest przerywnikami hentai.

Postal 1 - Single Player - 04.Parade Of Disasters (100% KILL)

Efekt jest oczywisty – orgia morderstw i ulice spływające krwią niewinnych mieszkańców. Choć przez media przetoczyła się tradycyjna fala oburzenia, nie to było w grze najgorsze. Kilka lat po jej wydaniu główny bohater Postala, Postal Dude, stał się inspiracją dla Kimveera Gilla, sprawcy masakry w Dawson (Kimveer inspirował się również inną grą z tego rankingu, Super Columbine Massacre RPG!).

Rezerwowe Psy (1999 r.)

Sukces tytułów takich jak seria Jagged Alliance zaowocował polską odmianą strategii turowej, w której gracz przejmuje kontrolę nad oddziałem najemników, wykorzystując punkty akcji na poruszanie się, strzelanie lub np. otwieranie zamkniętych drzwi. Mechanizm stary jak świat, fabuła oklepana do bólu. Co zatem było w Rezerwowych Psach wyjątkowego?

Rezerwowe Psy
Rezerwowe Psy

Na sławę gry złożyła się huczna premiera i mocne osadzenie w polskich realiach („Nazywam się major Sztos i mam stopień majora”). Poza tym gra była – od strony technicznej – prosta jak budowa cepa i mocno odbiegała od światowych standardów w tej dziedzinie. Nadrabiała to wulgarnością, koszarowym humorem i scenami seksu z prostytutkami, traktowanym jako sposób na obniżenie poziomu stresu najemników.

W grze można kierować poczynaniami skinheada wrzuconego w sam środek murzyńskiego getta, co w jednej recenzji określono trafnie jako survival horror. W roli przeciwników występują również Latynosi i Żydzi. Gra została wydana przez Resistance Records – wytwórnię muzyczną powiązaną z rasistowską organizacją National Alliance. Problem w tym, że o ile twórcom nie brakowało zapału, to zdecydowanie cierpieli na niedostatek umiejętności, przez co rasistowski FPS zamienił się w farsę.

Border Patrol (2002 r.)

Krążące na całym świecie stereotypy na temat Stanów Zjednoczonych zazwyczaj przedstawiają ten kraj jako symbol totalnego upadku – niewydolna służba zdrowia, głupi mieszkańcy, hamburgerowa dieta i poziom nauczania dostosowany do możliwości ameby to tylko fragment popularnego obrazu.

 Ethnic Cleansing i  Border Patro

Border Patrol
Border Patrol

Problem w tym, że na świecie jest mnóstwo ludzi, którzy mimo wszystko usiłują dostać się do amerykańskiego piekła. Co z nimi robić? Prosta, flashowa gra „Border Patrol” sugeruje rozwiązanie – wystrzelaj wszystkich Meksykanów, czyli przebiegających przez ekran wąsatych jegomościów albo kobiety w ciąży.

Manhunt - All Executions

Tym, co wyróżnia grę wśród innych tytułów z niniejszego zestawienia, jest nie tylko poziom brutalności, ale również jej poziom techniczny. Pod tym względem Manhunt (i wydany w 2007 roku Manhunt 2) to kawał solidnej roboty, czemu w sumie trudno się dziwić - został opracowany przez Rockstar Games, czyli firmę odpowiedzialną m.in. za serię GTA i całkiem długą listę niezłych tytułów.

JFK Reloaded (2004 r.)

Zabójstwo prezydenta Kennedy'ego okazało się na tyle tajemnicze, że po kilkudziesięciu latach wiele wątków wciąż nie wyjaśniono, a cała sprawa stała się kanwą niezliczonych teorii spiskowych i mniej lub bardziej wiarygodnych domysłów. Jak było naprawdę?

JFK Reloaded Gameplay

Tego możemy się nigdy nie dowiedzieć, ale jeśli marzycie o tym, by strzelić w głowę amerykańskiemu prezydentowi, to macie taką okazję. Tytuł gry wyjaśnia wszystko – gracz może wystąpić w roli zamachowca i gwałtownie skrócić prezydencką wizytę w Dallas, a następnie obejrzeć szczegółowe podsumowanie dokonań.

Kilka lat po tej tragedii Danny Ledonne za pomocą darmowego edytora napisał grę wiernie przedstawiającą okoliczności, jakie poprzedziły masakrę, i dającą graczowi szansę na pokierowanie dwoma zamachowcami podczas mordowania swoich kolegów. Choć zamiarem autora w żadnym wypadku nie było gloryfikowanie zbrodni, gra ze względu na swoją tematykę wzbudziła kontrowersje. Co gorsza, w 2006 roku zamachowiec z kanadyjskiego Dawson College, który postrzelił 20 osób, jako swoją inspirację podał właśnie tę grę.

RapeLay (2006 r.)

O tym, że Japończycy miewają nieortodoksyjne zainteresowania, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. W Sieci dość często można natknąć się na galerie lub opisy jakichś dziwactw, które łączy opis „tylko w Japonii”. Nic zatem dziwnego, że to właśnie w tym kraju powstała gra, która zaszokowała cały świat.

Media zatrzęsły się z oburzenia, a dziennikarze z przejęciem relacjonowali, jakim zdegenerowanym gustom schlebia japońska produkcja. Bo RapeLay w dużym skrócie można streścić do: zgwałć kobietę, a później namów ją do aborcji. Najdziwniejsze w całej sprawie jest to, że przez trzy lata gra nikomu nie przeszkadzała – ogólnoświatowe oburzenie zaczęło się dopiero w 2009 roku, gdy RapeLay pojawiła się w Amazonie.

Sonderkommando Revolt (2010 r.)

Wolfenstein 3D w momencie premiery wywołał sporo kontrowersji, a widoczna w grze symbolika nazistowska stała się przyczyną zakazu sprzedaży m.in. w Niemczech. Co więcej, niektóre wersje gry miały zmieniony kolor krwi i z trafionych wrogów wypadały zielone piksele. Kontrowersje związane z oryginałem to jednak tylko wierzchołek góry lodowej.

Sonderkommando Revolt - reup

Przez lata powstało wiele modów Wolfensteina 3D, a co najmniej jeden z nich zasługuje na wspomnienie. W Sonderkommando Revolt możemy pokierować Żydem,  Zalmenem Gradowskiem, w obozie koncentracyjnym na Ukrainie który zdobywa broń i zaczyna zemstę na swoich prześladowcach. Twórcy gry zapowiedzieli wydanie kolejnych części: Sonderkommando Revolt 2 – Warsaw Uprising i Sonderkommando Revolt 3 – Mission: Treblinka

Źródło: Super Columbine Massacre RPG!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.