Zakupy z głową XVII ? ?zdrowa? żywność i nowości produktowe

Zakupy z głową XVII ? ?zdrowa? żywność i nowości produktowe25.02.2010 11:00
Sabina Stodolak

Reklama jest dźwignią handlu. Może nam się wydawać, że jesteśmy na nią całkowicie uodpornieni, ale tak naprawdę nie jesteśmy w stanie podejmować decyzji zakupowych wolnych od wpływu reklam ? zbyt wiele reklam nas otacza i zbyt wiele technik jest stosowanych, aby mieć nad nimi kontrolę. Jedną z reklamowych technik chętnie stosowanych przez producentów żywności, jest reklamowanie nowego produktu jako zdrowego. Oczywiście, produkt ów, ze zdrowiem nie musi mieć nic wspólnego.

Reklama jest dźwignią handlu. Może nam się wydawać, że jesteśmy na nią całkowicie uodpornieni, ale tak naprawdę nie jesteśmy w stanie podejmować decyzji zakupowych wolnych od wpływu reklam ? zbyt wiele reklam nas otacza i zbyt wiele technik jest stosowanych, aby mieć nad nimi kontrolę. Jedną z reklamowych technik chętnie stosowanych przez producentów żywności, jest reklamowanie nowego produktu jako zdrowego. Oczywiście, produkt ów, ze zdrowiem nie musi mieć nic wspólnego.

W Polsce nie istnieje żadne prawo, które zabraniałoby producentom nadawania nazwy ?zdrowy? swojemu produktowi. O ile żywność ekologiczna musi spełniać określone normy i poddawana jest kontroli, tzw. zdrowej żywności, nikt nie kontroluje. Jeśli więc kupujecie produkty z przedrostkiem ?bio?, ?bios?, ?eko? to musi to być produkt ekologiczny (a zatem również zdrowszy). Jeśli jednak kupujecie produkt zdrowy, może on być tak samo chemiczny jak ?niezdrowy? produkt umieszczony obok.

W badaniu przeprowadzonym niedawno w Wielkiej Brytanii, okazało się, że wystarczy dodać do płatków śniadaniowych kilka garści pełnoziarnistego zboża, aby matki uważały, że produkt jest zdrowy dla dzieci, mimo iż zawierał znacznie więcej cukru niż inne płatki, bez pełnoziarnistego dodatku. Ufając reklamie, nie przychodzi nam bowiem do głowy, że ktoś mógłby nas po prostu oszukiwać. Jak zatem nie dać się oszukać?

  • Ufaj produktom eko, a nie zdrowym
  • Czytaj opis składu produktu
  • Zwracaj uwagę na tabelę wartości odżywczych i porównuj produkty między sobą

Ciekawą techniką, na którą również się łapiemy, są nowości produktowe. Każdy producent wprowadza ?nowość? średnio co kwartał. Służy to podwyższeniu sprzedaży, a nie rzadko nie jest w rzeczywistości nowością, lecz jedynie odświeżeniem produktu (czyli zapakowaniem go w nowe opakowanie). My, skuszeni jednak wizją tego, że w butelce soku odnajdziemy nową świeżość, lub też przekonani, że nasz stary produkt jest przestarzały, kupujemy nowość.

Jeśli kupujesz ?nowości?:

  • sprawdź czy nowy produkt różni się czymś więcej niż tylko opakowaniem (sprawdzając skład lub funkcjonalności)
  • zapytaj sam siebie, czy te nowe funkcjonalności (np. w różnego rodzaju gadżetach) są Ci na pewno potrzebne, skoro poprzedni gadżet jeszcze działa
  • sprawdź czy  droższa ?nowość? producenta nie jest tym samym co tańszy ?staroć? innego.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.