Zoom.me i Mateusz Kusznierewicz, czyli polska innowacja, która mnie rozczarowała

Zoom.me i Mateusz Kusznierewicz, czyli polska innowacja, która mnie rozczarowała21.10.2014 13:24

Do produktów, tworzonych przez polskie firmy podchodzę zazwyczaj z dużym entuzjazmem i kredytem zaufania. Problem w tym, że nie zawsze jest to uzasadnione, a czasem sprawny marketing usiłuje przysłonić prosty fakt, że prezentowany jako coś innowacyjnego gadżet wydaje się od samego początku mocno przereklamowany.

Mateusz Kusznierewicz i nowe technologie

Na wiosnę tego roku Mateusz Kusznierewicz zapowiadał stworzenie firmy technologicznej na miarę Krzemowej Doliny. Znane nazwisko i zaangażowani w projekt partnerzy dawali nadzieję, że inicjatywa złotego medalisty z igrzysk w Atlancie ma szansę powodzenia.

Zwieńczeniem pracy było zaprezentowanie nowego, polskiego produktu, którym okazała się… ramka na zdjęcia, nazywana przez twórców Zoomką.

MATEUSZ KUSZNIEREWICZ, GAZETA.PL:

Robisz zdjęcie smartfonem. Przez bezpłatną aplikację wysyłasz je bezpośrednio na Zoom.Me, które stoją w domach twoich bliskich. Fotografie wyświetlają się automatycznie. Ty nic nie musisz robić. (…) Jedno zdjęcie możemy wysłać do nieskończonej ilości urządzeń. Nie każdy ma nowszy telefon z możliwością odbioru MMS-ów. Jeśli chcemy zrobić wspaniały prezent naszym dziadkom, ciotkom, dzieciom, to jest to właśnie to urządzenie.

Ramka Zoom.me wygląda całkiem fajnie. Aplikacja mobilna również. Strona producenta nie budzi zastrzeżeń. Ceny – 249 złotych za wersję z WiFi i 100 więcej za model z modułem 3G – również wydają się akceptowalne. Tylko gdzie w tym wszystkim zapowiadana innowacja?

ZOOM.ME - przedstawia Mateusz Kusznierewicz

Polak potrafi?

To nie jest projekt garażowego startupu. Mateusz Kusznierewicz to człowiek z nazwiskiem otwierającym wiele drzwi i sporymi zasobami. Uczestniczący w projekcie partnerzy, jak Financial Support Group, T-Mobile czy GoClever to firmy, które są w stanie zapewnić wsparcie projektu na światowym poziomie, nieosiągalnym dla większości krajowych startupów. Od strony merytorycznej również nie ma się do czego przyczepić – tę kwestię załatwia ekipa, znana ze stworzenia kostki DICE+.

Ale jeśli rezultatem działania takiego dream teamu, łączącego tuzy polskiego sportu, biznesu i najlepszych specjalistów od nowych technologii w kraju, jest po prostu ramka na zdjęcia, to jestem zwyczajnie zawiedziony. Firmie, jak niemal każdemu polskiemu projektowi, życzę jak najlepiej. Ale w tym przypadku darujmy sobie poklepywanie po plecach i deklaracje, że „dobre, bo polskie”.

Meet Nest Learning Thermostat

Jasne, że banalne przedmioty można czasem wymyślać na nowo. Przykładem może być choćby termostat Nest Tony’ego Fadella. Problem w tym, że w Zoomce nie potrafię dopatrzeć się śladu takiej innowacji.

Sama ramka – jako gadżet – pewnie będzie wykonana poprawnie i będzie działać zgodnie z założeniami twórców. Jako produkt również wydaje się przemyślana - jeśli macie rodziców lub dziadków, których przerasta obsługa tabletu, to może być sprzęt właśnie dla nich. Niewykluczone, że dzięki szerokiej dystrybucji i reklamom, zapewnionym przez T-Mobile w zakupowym, przedświątecznym okresie, Zoom.me nieźle się sprzeda i z biznesowego punktu widzenia okaże się sukcesem. Dlaczego zatem marudzę?

Ramka na miarę naszych możliwości?

Problemem jest coś innego: najpierw rozbudzone przez zapowiedzi oczekiwania i podkręcanie atmosfery przez górnolotne deklaracje, a następnie prezentowanie dość banalnego produktu w taki sposób, jakby Zoom.me był przynajmniej promem kosmicznym.

Przypomina mi to trochę (ale tylko trochę, bo to jednak nie ta skala absurdu) brednie, jakie na temat projektu Solaris Gate wygadywał kilka lat temu Piotr Tymochowicz, zachwalający system blogów jako technologiczny przełom i szansę na nieśmiertelność.

Rozumiem, że marketing rządzi się swoimi prawami, ale w sytuacji, gdy ramkę na zdjęcia przedstawia się jako wspaniałe polskie osiągnięcie w dziedzinie hardware’u, wygląda to – moim zdaniem – dość przygnębiająco. Cała nadzieja w tym, że stworzony przez Mateusza Kusznierewicza zespół ludzi, którym przecież nie brakuje talentu, zapału i umiejętności, potraktuje Zoom.me jako rozgrzewkę i niebawem pokaże coś naprawdę na miarę swoich możliwości.

Mimo zawodu, jaki mi sprawili pokazując Zoom.me, trzymam za nich kciuki i jestem przekonany, że nie będzie to ich ostatnie słowo. Naprawdę wierzę, że ten zespół jeszcze nas pozytywnie zaskoczy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.