Zuckerberg ma problem: Facebook przestaje kręcić młodzież

Zuckerberg ma problem: Facebook przestaje kręcić młodzież17.04.2013 16:30
Mark Zuckerberg (Fot. Flickr/ ssoosay/Lic. CC-by)
Marta Wawrzyn

Kiedy powstał Google+, wiele osób mówiło, że woli ten serwis od Facebooka, bo "nie ma tam gimbusów". Ale uciekać z FB już nie ma powodu - "gimbusy" przestają go uważać za tak atrakcyjną rozrywkę jak rok czy dwa lata temu. Oznacza to spory problem dla ekipy Zuckerberga.

Kiedy powstał Google+, wiele osób mówiło, że woli ten serwis od Facebooka, bo "nie ma tam gimbusów". Ale uciekać z FB już nie ma powodu - "gimbusy" przestają go uważać za tak atrakcyjną rozrywkę jak rok czy dwa lata temu. Oznacza to spory problem dla ekipy Zuckerberga.

Od wielu miesięcy na mapie serwisów społecznościowych dużo się nie zmienia. Jest Facebook, długo, długo nic, a potem Twitter, Google+ i inni. I o ile Facebookowi nikt na razie nie odbierze palmy pierwszeństwa, o tyle o dynamicznym rozwoju serwisu i pięciu miliardach użytkowników już raczej nie ma co marzyć.

Młodzież znudzona Facebookiem

Młodzież jest znudzona Facebookiem - pisze Business Insider, powołując się na raport przygotowany przez Piper Jaffray dotyczący zainteresowania nastolatków serwisami społecznościowymi. Zainteresowanie to wyraźnie spada, i to nie tylko w przypadku Facebooka.

Najbardziej jednak spada właśnie Facebookowi. Odsetek nastolatków, którzy wskazują go jako najważniejszy serwis społecznościowy, skurczył się od jesieni 2012 roku z 42% do 33%. Rośnie zainteresowanie Twitterem, który jest najważniejszy dla 30% młodzieży, i Instagramem, którego najbardziej lubi 17% nastolatków. Tumblr, Google+ i Pinterest są najważniejsze tylko dla kilku procent badanych.

Co zrobi Zuck?

Eksperci drapią się w głowy, próbując dociec przyczyn tak gwałtownego odpływu młodzieży z Facebooka. Czy serwis wydaje im się już przestarzały? A może przeszkadza im to, że na FB pojawia się coraz więcej rodziców? O tym, że rodzice opanowują Facebooka, pisałam kilka miesięcy temu, na pewno jest to więc jedna z przyczyn.

Ale też warto zerknąć na to, co nastolatkowie dodawali od siebie, pytani o społeczności, które są dla nich ważne. Na liście znalazły się m.in. Vine, Snapchat i Kik. Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że tradycyjne społeczności to dla młodzieży za mało, młodzież szuka czegoś bardziej skrojonego pod swój gust i potrzeby.

Zuckerberg na pewno te trendy śledzi – były już nawet plotki, że chce sklonować szybko rozwijający się Snapchat. A jak klonować mu się nie będzie chciało, to kupić też może. Pytanie tylko, jak daleko na tym zajedzie. Facebook już nie jest start-upem, jest kolosem, któremu podjęcie każdej decyzji, wypuszczenie każdej bzdurnej aplikacji (patrz: Facebook Home) zajmuje mnóstwo czasu.

A tymczasem krajobraz sieciowych społeczności robi się coraz ciekawszy, coraz więcej jest świeżych pomysłów, które - tak jak kiedyś Twitter - wydają się nie do przyjęcia dla wszystkich. A jednak to nie znaczy, że ich autorzy poniosą porażkę. Może za parę lat będziemy, tak jak młodzież, szukać rozwiązań idealnych dla nas i poszerzać kręgi, w których się obracamy, nie przejmując się tym, w jakim serwisie jest najwięcej naszych dotychczasowych znajomych? W końcu i tak możemy ich spotkać w kawiarni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.