Jak zrobić profesjonalną prezentację i ją mądrze przeprowadzić?

Jak zrobić profesjonalną prezentację i ją mądrze przeprowadzić?

Jak zrobić profesjonalną prezentację i ją mądrze przeprowadzić?
Adam Kaczmarek
17.07.2009 13:00, aktualizacja: 15.01.2022 15:34

Prezentacje - czy to zrobione przy użyciu produktu Microsoftu czy też nie, są świetnym wsparciem dla osoby przedstawiającej materiał. Są także elementem, który przykuwa uwagę słuchacza. Jednakże, zła i nudna prezentacja składająca się z samego tekstu może działać odwrotnie. Znudzony słuchacz może zacząć zastanawiać się nad listą zakupów, które musi dziś zrobić albo zacząć grać na komórce. Dlatego przygotowałem  21 porad jak tworzyć dobre i profesjonalne prezentacje.

Prezentacje - czy to zrobione przy użyciu produktu Microsoftu czy też nie, są świetnym wsparciem dla osoby przedstawiającej materiał. Są także elementem, który przykuwa uwagę słuchacza. Jednakże, zła i nudna prezentacja składająca się z samego tekstu może działać odwrotnie. Znudzony słuchacz może zacząć zastanawiać się nad listą zakupów, które musi dziś zrobić albo zacząć grać na komórce. Dlatego przygotowałem  21 porad jak tworzyć dobre i profesjonalne prezentacje.

Jak przedstawiać?

Zanim zaczniesz tworzyć, przeczytaj kilka praktycznych porad przy prowadzeniu prezentacji:

  • Co wiedzą moi słuchacze?
  • Co muszę im wyjaśnić?
  • Czego oczekują?
  • Czy temat będzie dla nich interesujący?
  • Czego mogę ich nauczyć?
  • Co sprawi, że będą mnie uważnie słuchać?

Kiedy już odpowiesz sobie na te pytania, będziesz mógł poprawnie zrobić prezentację.

[/list]

Tworzenie prezentacji

Wygląd jest jednym z najważniejszych elementów, które nadają profesjonalny ton naszych prezentacji. Jeśli chcesz możesz skorzystać z darmowych szablonów umieszczonych na presentationhelper.co.uk.

Jednakże, czy ściągniesz gotowca czy będziesz tworzył własną prezentację trzymaj się tych zasad przy jej tworzeniu.

  • Nie przeklejaj slajdów z innych źródeł.
  • Wygląd powinien być ładny, ale jednocześnie prosty, nie powinien rozpraszać.
  • Czcionka powinna być łatwo czytelna.
  • Hierarchia. Pamiętaj, że nagłówki powinny być **większe **od zwykłego tekstu.
  • Nie przeginaj z dekoracjami.
  • Konsekwentnie używaj tych samych czcionek do zwykłych tekstów, nagłówków, cytatów.
  • Kolorystyka musi pasować. Nie stosuj żółtego tła i np. różowej czcionki - będzie to wyglądać paskudnie. Jeśli masz kłopoty z dopasowaniem kolorów skorzystaj z narzędzia ColorBlender.(http://www.colorblender.com/browse.asp)
  • Najlepszą metodą jest metoda kontrastu np. czarny tekst na białym tle. Korzystając z innych kolorów ustaw je tak, aby twoi słuchacze mogli bezproblemowo przeczytać, co jest napisane na danym slajdzie.
  • Pamiętaj także, że zbyt duża ilość kolorów nie jest dobra. Ustaw sobie kolory elementów np. nagłówki mają kolor czarny, tekst jest brązowy, cytaty ciemno szare.
  • Prostota jest najlepsza. Dlatego też wypisuj tylko słowa kluczowe, nie zdania.
  • Nie czytaj swoich slajdów, mów luźno, ale z głowy (slajdy są jak plan ramowy wypowiedzi - mają Ci tylko lekko pomóc i czasem przypomnieć, o czym mówić dalej).
  • Ważne rzeczy - podkreślaj i pogrubiaj.
  • Do prezentacji korzystaj także dobrze dobranych zdjęć, obrazków. Pamiętaj jednak o stosownej ich ilości. Za duża może tylko zdekoncentrować słuchaczy.
  • Pamiętaj, że zdjęcie potrafi powiedzieć o więcej niż 1000 słów.
  • Jeśli masz możliwość przedstawienia krótkiej animacji - zrób to. Jest to element bardzo przyciągający uwagę. Pamiętaj jednak, żeby korzystać z takiej możliwości oszczędnie. Używaj ich, aby szerzej wyjaśnić jakiś koncept.

Masz jakieś inne porady? Podziel się z nimi w komentarzach.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)