10 zasad komunikacji w Internecie

10 zasad komunikacji w Internecie16.03.2009 16:00
Paweł Cebula

Z Internetem mamy do czynienia praktycznie codziennie. Rozmawiamy na forach, grupach dyskusyjnych, serwisach społecznościowych, blogach, komunikatorach i za pośrednictwem wiadomości e-mail. Niekiedy jednak zapominamy o bardzo oczywistych zasadach, jakie powinniśmy przestrzegać w trakcie komunikacji z innymi osobami.

Z Internetem mamy do czynienia praktycznie codziennie. Rozmawiamy na forach, grupach dyskusyjnych, serwisach społecznościowych, blogach, komunikatorach i za pośrednictwem wiadomości e-mail. Niekiedy jednak zapominamy o bardzo oczywistych zasadach, jakie powinniśmy przestrzegać w trakcie komunikacji z innymi osobami.

  • Pomyśl, co chcesz przekazaćJedną z bardziej irytujących rzeczy jest to, gdy odzywa się do mnie ktoś w jakiejś sprawie, ale nie do końca wie w jakiej. Próbuje coś tłumaczyć, wysyła kilkanaście wiadomości, robi zamieszanie. Ciężko jest ogarnąć „co autor miał na myśli”. Nawet w przypadku tak sprawnej formy komunikacji jaką jest poczta elektroniczna, należy zastanowić się, czego chcemy od odbiorcy. Dopiero, gdy mamy pewność, że to wszystko - naciskamy przycisk „Wyślij”.
  • Przedstaw sięSą sytuacje w których po prostu wypada się przedstawić, nie do końca wiadomo jak zwracać się do kogoś, o kim wiemy tylko tyle, że jego adres e-mail to dj-mokry911@buziaczek.pl. Przedstaw się, ułatwi to kontakt, a dodatkowo odbiorca będzie wiedział, że traktujesz go poważnie. Oczywiście, niektórzy mogą sobie nie życzyć, aby podawać innym swoje nazwisko, jednak napisanie imienia chyba nie będzie zbyt wielkim problemem? Oczywiście są pewne odstępstwa od tej zasady, bo dziwnie wyglądałoby to, gdybyśmy za każdym razem przedstawiali się, gdy zabieramy głos na forum dyskusyjnym.
  • KonkretyOszczędź czas odbiorcy wiadomości / czytelnikom. Pisz konkretnie i na temat w sprawie, w której zwróciłeś się do danej osoby. Jeżeli piszesz do kogoś w sprawie problemu z systemem operacyjnym, to nie musisz wspominać o przebytej nosówce Twojego kota, czy ostatniej części Spidermana. Krótka, aczkolwiek treściwa wiadomość pozwoli na znacznie szybsze i precyzyjniejsze udzielenie odpowiedzi na stawiane przez Ciebie pytania.
  • Precyzuj jasno swoje myśliInternet ma to do siebie, że istnieje ryzyko złego zrozumienia tonu Twoich wypowiedzi, a także wypaczenia ich sensu. Przyczyna tego jest prosta - za pośrednictwem Internetu nie mamy możliwości zinterpretowania wielu istotnych czynników jak gesty, mimika, czy ton wypowiadanych słów. Jeżeli dodatkowo połączymy to z dość bełkotliwym stylem pisowni mamy problem. Staraj się unikać wieloznacznych wypowiedzi, komunikuj się w sposób jasny i zrozumiały dla innych osób.
  • Stosuj się do zasad (n)etykietyDo normalnego funkcjonowania w cywilizowanym społeczeństwie wymagane jest przestrzeganie ogólnie przyjętych norm i zasad. Internetowy odpowiednik etykiety to tzw. netykieta(http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta), zawiera ona wskazówki (różnego rodzaju nakazy i zakazy) odnośnie tego co robić, aby bezproblemowo egzystować w globalnej społeczności. Dla przykładu - niezbyt milo oczekiwane jest to, że w rozmowie z nowo poznaną osobą rzucać będziesz różnego rodzaju „wiązanki”. Podobnie wygląda sprawa nadużywania wykrzykników, znaków zapytania, czy Caps Locka. Warto pamiętać, że są one bardzo uniwersalne i stosują się do nich Internauci wszystkich nacji.
  • **Zwracaj uwagę na „znaki”**To głównie dotyczy komunikacji za pośrednictwem komunikatorów. Każdy ze statusów ma swoje określone znaczenie, chociaż jest ono dość mocno umowne. Musisz mieć świadomość, że ktoś będzie miał ustawiony status „dostępny”, a mimo to nie będzie go aktualnie przy komputerze. Nie oznacza to, że masz prawo do zasypywania go wiadomościami w których np. są wyłącznie znaki zapytania. Odrobina wyczucia.
  • Używaj form grzecznościowychW otwartej komunikacji (mam tu na myśli np. fora dyskusyjne) niezależnie od wieku jesteśmy na „Ty” - zwracamy się do siebie bez form „Pan” / „Pani”, a zamiast tego posługujemy się nickami i imionami. W sytuacji gdy rozmawiamy z kimś bezpośrednio (komunikator, e-mail) miło widziane jest zwracanie się do osoby starszej przy użyciu zwrotu grzecznościowego „Pan” lub „Pani”. Zawsze lepiej stosować tego typu formy na wyrost i ewentualnie usłyszeć od takiej osoby prośbę o nieużywanie zwrotu „pan”.
  • Stosuj się do zasad poprawnej pisowniWiększość przeglądarek internetowych posiada wbudowaną funkcję sprawdzania pisowni - warto z niej korzystać, unikając tym samym różnego rodzaju wpadek. Wszyscy jesteśmy ludźmi i czasami zdarza się po prostu popełnić jakiś błąd, literówkę, ale jeżeli można ich uniknąć, to dlaczego nie? Nie muszę chyba wspominać, że przyjemniej czyta się tekst pozbawiony błędów ortograficznych i gramatycznych?
  • Odpisuj na wiadomościCzęsta przypadłość w trakcie rozmów w Internecie. Uznajemy, że skoro nie jest to rozmowa na żywo, to mamy prawo do wybiórczego udzielania odpowiedzi na pytania. Otóż nie, nawet rozmowa za pośrednictwem Internetu zobowiązuje nas do przestrzegania normalnych zasad, warto więc wykazać szacunek względem drugiej osoby i udzielić odpowiedzi na stawiane nam pytania (na które normalnie byśmy udzielili odpowiedzi).
  • Zostaw po sobie pozytywne wrażenieTutaj ponownie wraca sprawa savoir-vivre’u - w sytuacji, gdy prosiliśmy o pomoc, czy udzielenie odpowiedzi na pytania, warto zostawić po sobie dobre wrażenie i nie urywać rozmowy w momencie gdy dowiemy się tego, co tylko chcieliśmy usłyszeć. Podziękuj za poświęcony czas, udzielenie rzetelnej (jeżeli taka była) odpowiedzi. Być może kiedyś ponownie będziesz potrzebował pomocy, a wtedy reakcja drugiej osoby będzie zależała od tego, jakie wrażenie pozostawiłeś po sobie.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.