25 lat Wielkich Sióstr - Giana Sisters powraca!

25 lat Wielkich Sióstr - Giana Sisters powraca!17.08.2012 11:12
(Fot. Great Giana Sisters NDS)
Piotr Rusewicz

Great Giana Sisters obchodzi 25 lat. Wielki platformer nie tylko zawojował komputery w całej Europie i doczekał się wielu kontynuacji, ale także sprowadził kłopoty na autorów. A teraz ma spore szanse na powrót! Pamiętacie siostry?

Great Giana Sisters obchodzi 25 lat. Wielki platformer nie tylko zawojował komputery w całej Europie i doczekał się wielu kontynuacji, ale także sprowadził kłopoty na autorów. A teraz ma spore szanse na powrót! Pamiętacie siostry?

Na początku byli bracia. Super Mario Bros był nie tylko topową pozycją czy jedną z najlepszych gier wideo w historii. To tytuł, który uratował naszą branżę, pozwolił odżyć rynkowi gier wideo i na zawsze zapisał markę Nintendo w umysłach graczy. Ta gra wyznaczyła kierunek całemu przemysłowi i przyczyniła się do nowego spojrzenia na branżę. Na taki sukces konkurencja nie mogła pozostać obojętna.

The Great Giana Sisters - Menu Theme [C64]

Tak narodziła się gra The Great Giana Sisters. Przygody dwóch sióstr pojawiły się w roku 1987 na komputery klasy C64 i szybko trafiły do Polski. Gra, która miała być odpowiedzią na przygody hydraulików, okazała się dla Nintendo bezczelnym plagiatem. Prawdą jest, że niemieccy twórcy skopiowali sporo rozwiązań od NES-owego konkurenta, wyłożyli się szczególnie na pierwszych etapach. Jednak nie był to bezmyślny klon – miał własną mechanikę, wspaniałą muzykę i innych odbiorców. Mimo wszystko Nintendo pozwało producentów, co doprowadziło do wycofania gry z oficjalnej dystrybucji.

Podobieństwa uderzały już od pierwszego etapu – pierwszy przeciwnik, podobno sowa, wyglądał jak… gumbas z uszami. Inspiracja była widoczna również w projektach początkowych poziomów, które jednak na szczęście z czasem stawały się coraz bardziej oryginalne.

To nie koniec – siostry rozwalały cegłówki, zbierały monety, chodziły pod ziemią, walczyły z bossami podobnymi do Bowsera czy wreszcie dostawały power-upy… Oczywiście pierwszy pozwalał na rozwalanie główką cegłówek, a kolejny na strzelanie do przeciwników. Co ciekawe, w stosunku do Mario autorzy wzbogacili ofertę dostępnych środków o dwie nowości: kule obijające się oraz samonaprowadzające. Trzeba przyznać, że twórcy mieli tupet. Wraz z wydawcą posunęli się do tego stopnia w swoim zuchwalstwie, że hasłem reklamowym było: “The brothers are history”. Zabawne. I sprowadzające kłopoty.

C64 - Great Giana Sisters

Starzy fani gry będą jednak słusznie utrzymywać, że gra nie była bezmyślnym plagiatem. Z czasem pojawiali się unikalni przeciwnicy, rozwiązania oraz coraz bardziej pokręcone projekty etapów. Gra była też sporo trudniejsza od przygód braci Mario, co momentami frustrowało, ale dzięki temu też dawała satysfakcję.

Skończyło się jednak na procesie i gra została zdjęta z półek. Co ciekawe, wówczas był już gotowy port na Spectruma oraz tworzono kontynuacje,  które nie ujrzały światła dziennego. Światło ujrzały za to pirackie wersje, których mieliśmy sporo w Polsce, a z czasem wyszło wiele fanowskich portów.

C64 Longplay - The Great Giana Sisters (warpless)

Do dziś pozycję ceni się za wyśmienitą ścieżkę dźwiękową stworzoną przez Chrisa Hülsbecka, którą wykonywano często na żywo. Muzyka wyciska wszystko i jeszcze więcej z biednego komputerka, do tego naprawdę wpada w ucho i zachęca do gry. Ba! Ścieżka dźwiękowa okazała się na tyle ważna, że jest jednym z najważniejszych aspektów… oficjalnej kontynuacji.

Tytuł Giana Sisters nie zniknął w mrokach historii. Pojawiło się mnóstwo nieoficjalnych gier, świetna, fanowska kontynuacja na Dreamcasta, konwersje na inne maszyny czy… podróbki Mario na C64 oparte na Great Giana Sisters. Tak, gra uznawana przez Zachód za klona Mario została wykorzystana do tworzenia podróbek Mario.

Project Giana - Kickstarter Trailer

Kontynuacja na Nintendo DSa okazała się tytułem dobrym, jednak zbyt łatwym. Mimo wszystko polecam. A teraz bomba – po 25 latach okazuje się, że siostry miałyby wrócić na komputery. Niemiecki zespół Black Forest Games (http://www.black-forest-games.com) pracuje nad Project Giana, czyli kontynuacją wielkiej gry. Udział bierze w tym także Chris Hülsbeck. Gra, jak to dzisiaj bywa z pecetowymi wznowieniami, jest do kupienia „w bardzo wczesnym preorderze” na Kickstarterze, można wypróbować także demo oraz zobaczyć pierwsze filmy z rozgrywki. Historia powraca, proszę państwa. Historia powraca!  

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.