7 technik rozwiązywania konfliktów

7 technik rozwiązywania konfliktów27.08.2009 11:00
Colin Adamson/SXC
Sabina Stodolak

Kilka dni temu pisałam o kilku powodach konfliktów i kłótni. Dziś, chciałabym wam pokazać kilka technik, które wykorzystać można w różnych sytuacjach konfliktowych - w domu i w pracy. Kilka, bo nie ma jednej dobrej metody, nie każdemu też każdy sposób odpowiada, ale może choć jeden wam się kiedyś w życiu przyda.

Kilka dni temu pisałam o kilku powodach konfliktów i kłótni. Dziś, chciałabym wam pokazać kilka technik, które wykorzystać można w różnych sytuacjach konfliktowych - w domu i w pracy. Kilka, bo nie ma jednej dobrej metody, nie każdemu też każdy sposób odpowiada, ale może choć jeden wam się kiedyś w życiu przyda.

  1. Obserwator

W trakcie konfliktu, wyobraź sobie siebie jako obserwatora, nie uczestnika kłótni. Spróbuj opisać powody i cele kłótni z punktu widzenia każdej ze stron. Możesz sobie je nawet wypisać na kartce. Taka metoda pozwala inaczej zobaczyć powód kłótni, zrozumieć drugą stronę, a także łatwiej wpaść na rozwiązanie konfliktu, bo uzyskujemy pewien wgląd w sytuację i cele obu stron.

  1. Sobowtór

Spróbuj na chwilę zamienić się rolami i stanąć po stronie swojego przeciwnika. Możesz to zrobić w myślach, ale można też tą technikę wykorzystać przy rozwiązywaniu naprawdę trudnych konfliktów, zapraszając do ?zamiany ról" oponenta. Kontynuowanie argumentacji kiedy obie strony zamieniają się miejscami, często prowadzi do wypracowania sposobu jego rozwiązania, bo lepiej zaczynamy się rozumieć.

  1. Azyl

Jeśli wydaje ci się, że konfliktu nie da się rozwiązać, że nie zgadzasz się z niczym co mówi twój oponent, nie rozumiesz jego punktu widzenia i nie jesteś w stanie go pojąć, pomocne może być znalezienie azylu, czyli jednej wspólnej wam rzeczy z którą się zgadzacie oboje. To da początek zrozumieniu siebie nawzajem i odbudowy zaufania. Wspólne stanowisko można znaleźć zawsze. W sytuacji domowej jest zawsze jedna taka rzecz - kochamy się (jeśli któraś ze stron się z tym nie zgadza, trawienie czasu na dyskusję jest bez sensu - czas się pakować). w sytuacji zawodowej punktem wspólnym może być dbanie o dobro firmy, lub ?obaj chcemy zachować swoja posadę".

  1. Ziarnko piasku

W tej metodzie zaczynamy od rozwiązywania sytuacji najprostszej. Bywa tak, że sytuacja konfliktowa jest wielowymiarowa i złożona z kilku aspektów. Jeśli trudno porozumieć się na najważniejszych kwestiach, można wybrać najbardziej błahą rzecz i dojść w niej do porozumienia. Wtedy zbudujemy sobie pierwszy krok do zaufania, a mając do drugiej strony zaufanie, łatwiej wypracujemy dalsze porozumienie.

  1. Psycholog

Jak wcześniej wspominałam, przy okazji artykułu o sposobach patrzenia na kłótnię, czasem temat od którego kłótnia się zaczyna jest jedynie wierzchnią warstwą problemu. Jeśli wydaje ci się, że druga osoba ?robi z igły widły" zastanów się, co tak naprawdę może być przyczyną konfliktu, co leży na dnie kłótni. Jeśli konflikt ma drugie dno, nie rozwiążecie go bez dotarcia do niego (lub rozwiążecie pozornie, a sprawa i tak wypłynie w krótkim czasie - w innych okolicznościach).

  1. Robot

W kłótni charakterystyczne jest to, że dajemy ponieść się emocjom. Jak w dowcipie o freudowskiej pomyłce, kiedy mąż przy obiedzie, zamiast poprosić żonę o sól (?podaj mi sól kochanie") mówi ?zmarnowałaś mi życie ty stara ruro". Przy natłoku emocji, dochodzi do eskalacji, wspólnych oskarżeń i wytaczania argumentów z ?coraz grubszej rury". Jeśli masz poczucie, że emocje zaczynają Tobą rządzić, przerwij dyskusję, postaraj się uspokoić i podjąć ją na nowo, kiedy będziesz w stanie wyłączyć emocje całkowicie i opracowywać temat jedynie na logikę.

  1. Czara goryczy

Często do konfliktu dochodzi wtedy, kiedy jak to mówimy ?przelało się". Oznacza to, że wcześniej były między nami trudności, ale nie rozwiązywaliśmy ich. W końcu, jedna drobna sprzeczka, przeradza się w rzucenie szefowi wypowiedzenia na stół, lub spakowanie walizek. Jeśli czujesz, że balansujesz na granicy ?przepełnienia czary", spróbuj przypomnieć sobie pozytywy twojego kontaktu z tą osobą, te momenty które były dobre i w których bez problemu się dogadywaliście - to powinno złagodzić nieco wybuch złości w postaci ?ty nigdy, wy zawsze, nigdy się nie zdarzyło aby..."

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.