8 najczęstszych błędów w zarządzaniu IT w firmie

8 najczęstszych błędów w zarządzaniu IT w firmie15.11.2017 08:56
Redakcja Gadżetomanii

Wzrost informatyzacji w przedsiębiorstwach w ostatnich latach jest większy niż kiedykolwiek i z pewnością będzie się zwiększać. Efektem cyfrowej rewolucji jest stosowanie coraz większej ilości programów i sprzętu, które ułatwiają pracę w rozmaitych dziedzinach. Aby proces ten przebiegał bez problemów, niezbędne jest odpowiednie zarządzanie IT. Ma ono bezpośrednie przełożenie na poziom bezpieczeństwa oraz wartość organizacji. Powinno być także dostosowane do profilu przedsiębiorstwa, jego celów oraz stanu technicznego.

Błędy, które obniżają poziom zarządzania IT

Chociaż obecnie większość firm posiada dział IT lub korzysta z usług zewnętrznych firm, to zdarzają się sytuacje, gdy infrastruktura informatyczna przedsiębiorstwa jest nieprawidłowo zarządzana i zagrożona.

Oto najczęstsze błędy, które popełniane są podczas zarządzania infrastrukturą:

  1. Pomniejszanie znaczenia zarządzania IT dla firmy – wciąż pokutuje przekonanie, że dla bezpieczeństwa informatycznego wystarczy comiesięczna zmiana haseł i tworzenie kopii zapasowych. W rzeczywistości zarządzanie IT to proces, który wymaga o wiele więcej wysiłku ze strony działu IT oraz odpowiedniego, profesjonalnego oprogramowania.
  2. Brak regularnego sprawdzania legalności programów – niesystematyczna kontrola oprogramowania zainstalowanego na komputerach(https://www.statlook.com/pl/kontrola-legalnosci-oprogramowania follow), oznacza większe ryzyko zainfekowania sprzętu plikami z wirusami lub programami szpiegującymi (spyware). Aby tego uniknąć, ważne jest odpowiednio zaplanowane przeprowadzanie audytu legalności oprogramowania.
  3. Pomijanie audytu oprogramowania – sporadyczne przeprowadzanie audytu nie zapewni firmie odpowiedniego zabezpieczenia, ponieważ zbyt długie odstępy czasu pomiędzy audytami, działają na niekorzyść przedsiębiorstwa i zwiększają ryzyko wycieku danych. Tylko regularne działania są kluczem do sukcesu.
  4. Niewłaściwe monitorowanie komputerów – wiedza na temat tego, jak pracownicy wykorzystują służbowe komputery, jest istotna dla stabilności całego systemu. Polskie prawo zezwala na nadzór nad działaniami podejmowanymi przez pracowników na komputerach w czasie pracy, jednak nie całkowicie. Niedozwolone jest czytanie prywatnych e-maili, wiadomości z komunikatorów i treści odwiedzanych stron. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem. Co zatem można kontrolować? Na przykład nagłówki odwiedzonych witryn. To złoty środek zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników.
  5. Nieefektywny system helpdeskowy – platforma służąca do pomocy użytkownikom musi spełniać trzy warunki:- zautomatyzowana, tak aby dział IT nie musiał tracić zbyt wiele czasu na wyszukiwanie odpowiednich zgłoszeń- intuicyjna dla osoby, która rozwiązuje zadania- umożliwiająca komunikację z osobami, które zajmują się tym samym zgłoszeniemSystem do helpdesku(https://www.statlook.com/pl/uplook-helpdesk follow), który nie spełnia tych wymagań, często jest przyczyną wydłużenia się czasu odpowiedzi na zgłoszenia – jednego z najistotniejszych czynników wpływających na zadowolenie użytkowników z udzielonej im pomocy.
  6. Brak ostrożności użytkowników – niewylogowanie się ze stanowiska komputerowego, zapisywanie haseł w miejscach, które są dostępne dla osób trzecich, pobieranie plików niewiadomego pochodzenia czy podpinanie zainfekowanych nośników wymiennych – te prozaiczne sytuacje, które są dla wszystkich oczywiste, zdarzają się dosyć często. Bez przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, praca działu IT idzie na marne.
  7. Przestarzałe rozwiązania – aby zarządzanie IT przebiegało w sposób sprawny, nowoczesne narzędzia są niezbędne. System statlook gwarantuje zarządzanie IT bez potrzeby przemieszczania się między lokalizacjami – zdalnie, mobilnie i online. Bez niepotrzebnego tracenia czasu i biegania między komputerami.
  8. Nieusystematyzowane dane – znając już najważniejsze błędy w nadzorowani IT, nie można zapomnieć o ostatnim, równie ważnym czynniku. Nawet regularnie przeprowadzane audyty legalności oprogramowania jeśli zgromadzone dane nie zostaną odpowiednio posegregowane i przeanalizowane. Informacje o oprogramowaniu, sprzęcie, działaniach użytkowników, powinny być łatwo dostępne dla działu IT, w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony informatycznej i wykrywania problemów na bieżąco.

System, który zapobiega problemom

Profesjonalny system do zarządzania IT – statlook, wdrożony w firmie, zapewnia płynny przepływ informacji o komputerach, działaniach użytkowników i co najważniejsze, gwarancję bezpieczeństwa danych.

Statlook to narzędzie, które usprawnia pracę administratorów IT, dbając o bezpieczeństwo i skuteczność przeprowadzanych działań.

Zajrzyj na stronę oprogramowania Statlook i dowiedz się, co możesz zrobić, aby twoja firma posiadała bezpieczną infrastrukturę IT:

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.