Biedronka na Dzień Dziecka: w ofercie smartwatch do "śledzenia". Rodzice mają wątpliwości, czy korzystać

Biedronka na Dzień Dziecka: w ofercie smartwatch do "śledzenia". Rodzice mają wątpliwości, czy korzystać27.05.2020 11:14
Adam Bednarek

Popularne dyskonty już szykują się na Dzień Dziecka. Zarówno Biedronka jak i Lidl przygotowały oferty z myślą o najmłodszych. Nie brakuje gadżetów, choć jeden z nich może budzić pewne emocje.

W ofercie Biedronki już znajdziemy smartwatch lokalizator GPS Garett Kids 2. Kosztuje 199 zł. Inteligentny zegarek nie jest tylko dziecięcą wersją tradycyjnego smartwatcha. Choć rzecz jasna znajdziemy w nim typowe funkcje, jak wykonywanie i odbieranie połączeń telefonicznych, krokomierz, monitor snu, budzik czy przycisk SOS.

Przede wszystkim gadżet ma pozwolić ustalić, gdzie dziecko przebywa. I nie tylko. Producent wymienia takie opcje zegarka:

możliwość lokalizacji dziecka, odtworzenia trasy, zdalnego podsłuchu, kontroli połączeń telefonicznych, wysyłania notatek głosowych, ustawienia Geo Ogrodzenia (strefy, poza którą dziecko nie może wychodzić)

Rzecz jasna to nic nowego - od dawna takich urządzeń na rynku nie brakuje. Nie wszyscy rodzice zgadzają się co do tego, czy taka forma kontroli nad dzieckiem jest właściwa.

  • Dopóki dziecko jest małe i jest przy mnie, to nie potrzebuję go śledzić przez GPS - mówił w rozmowie z WP Tech Jakub, ojciec dwójki dzieci. - A jak dorośnie i będzie chodzić do szkoły samo, to i tak będę musiał je obdarzyć jakimś zaufaniem. Nie mogę połączyć tego z jednoczesnym śledzeniem go.

Nie brakuje jednak rodziców, którzy uważają, że warto wykorzystywać zdobycze techniki.

Dla mnie zegarek z telefonem jest po prostu takim krokiem przed smartfonem, na który uważam, że jest za wcześnie. Zamiast do wychowawczyni, mogę zadzwonić do niego, a on do mnie, bez proszenia kolegi czy kogoś obcego o telefon. Z możliwości lokalizacji GPS nie korzystam często, ale dobrze, że jest. Gdyby coś mu się stało, szybciej go znajdę.

Młodzi zdają sobie sprawę, że nowe, modne gadżety w pewien sposób naruszają ich prywatność. Przykładem może być nie tylko TikTok, który jest przystanią nastolatków, wolną od treści dorosłych - mimo że nie tak dawno pojawił się tam nawet prezydent Andrzej Duda.

Dwa lata temu w raporcie Kaspersky zauważono, że najmłodsi użytkownicy aktywnie szukali wyszukiwarki DuckDuckGo oraz pytali o VPN. Był to pierwszy przypadek w historii, gdy Kaspersky Lab odnotował wzrost zainteresowania tym tematem wśród dzieci.

Co jeszcze dyskonty szykują na Dzień Dziecka?

W ofercie Biedronki, oprócz smartwatcha, pojawiły się figurki z bohaterami takich filmów jak Spider-Man, Kraina Lodu czy Power Rangers. Znajdziemy też zestawy Lego w cenach 34,99 zł, 69,90 zł i 139 zł. Zestawy kosztujące tyle samo można kupić również w Lidlu. Tam też do oferty dołączył interaktywny robot wyceniony na 59,90 zł (na 10 zł rabat mogą liczyć użytkownicy aplikacji Lidl Plus). Zabawka naśladuje głos, reaguje na klaskanie czy też dają się kontrolować za pomocą specjalnej aplikacji.

Popularność inteligentnych zegarków i fakt, że kupić można je nawet w Biedronce, może ten trend rozwijać. Młodsi będą coraz bardziej świadomi i będą chcieli chronić się przed czujnym okiem rodziców. Pozostaje mieć nadzieję, że najmłodsi nie trafią w miejsca, gdzie nie tylko oni będą anonimowi.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.