Buduj pozycję kontaktem wzrokowym

Buduj pozycję kontaktem wzrokowym16.10.2009 11:00
gorgon/SXC
Sabina Stodolak

Jakiś czas temu, Kira opisała jak trzeba się ubrać i zachowywać, aby mieć wśród ludzi posłuch (i np. móc ich o coś poprosić, wiedząc że zgodzą się dla nas coś zrobić). Gniewomir, pisał o mowie ciała i jej roli w postrzeganiu naszej skromnej osoby. Aby jednak ludzie chcieli nas słuchać i zgadzali się z naszym zdaniem (a przynajmniej go wysłuchali) potrzebna jest jeszcze jedna rzecz - właściwy kontakt wzrokowy.

Jakiś czas temu, Kira opisała jak trzeba się ubrać i zachowywać, aby mieć wśród ludzi posłuch (i np. móc ich o coś poprosić, wiedząc że zgodzą się dla nas coś zrobić). Gniewomir, pisał o mowie ciała i jej roli w postrzeganiu naszej skromnej osoby. Aby jednak ludzie chcieli nas słuchać i zgadzali się z naszym zdaniem (a przynajmniej go wysłuchali) potrzebna jest jeszcze jedna rzecz - właściwy kontakt wzrokowy.

Wydawałoby się, że to banalne ? mówimy do kogoś, patrzymy na niego i z głowy. Tymczasem nie jest to wcale takie oczywiste a dla niektórych, również nie łatwe.

Kontakt wzrokowy indywidualny

Rozmawiając z jedną osobą, staraj się utrzymywać z nią kontakt wzrokowy. Jeśli chcesz ja zdominować, patrz nieco powyżej linii oczu, na środek czoła. Jeśli chcesz stworzyć wrażenie uważnego słuchania, patrz na usta. To co najważniejsze, to nie uciekać wzrokiem, ale też nie wpatrywać się w rozmówcę jak przysłowiowa sroka w gnat. Optymalny czas kontakt ? 5 sekund. Potem odwróć wzrok (ale nie spuszczaj go ? rozmówca może odebrać wrażenie, że kończysz rozmowę). Jeśli chcesz stworzyć wrażenie że się zastanawiasz nad tym co rozmówca powiedział unoś wzrok ku górze.

Kontakt wzrokowy w grupie

Jeśli wypowiadasz się na forum ? wygłaszasz prezentację, omawiasz plany, przedstawiasz jakąś teorię i chcesz aby zarówno wszyscy cię wysłuchali jak i zauważyli w tobie eksperta, musisz opowiadając utrzymywać kontakt wzrokowy. Najczęstszymi problemami podczas prezentacji są:

  • patrzenie w przestrzeń za grupę uczestników która słucha
  • patrzenie na własne buty
  • patrzenie na jedną osobę

Opowiadając, musisz skupiać wzrok na poszczególnych osobach, co jakiś czas je zmieniając. Patrzysz więc na całą salę, potem przez 3 sekundy mówisz do pana A, potem znów rzut okiem na całość, potem pani B, potem pan C, potem 2 sekundy patrzenia w przestrzeń. Skupiając wzrok na ludziach, wytrzymaj ich spojrzenia przed 2-3 sekundy. Jeśli będziesz patrzył dłużej wywołasz dyskomfort (choć możesz tu też zamanipulować ? jeśli chcesz aby grupa się na coś zgodziła, wpatruj się w osobę mówiąc przez 4-8 sekund i mówiąc kiwaj głową na tak. W większości przypadków osoba ta ?odkiwa? głową, a sam ruch wyrobi w niej podświadomie poczucie zgody na to co mówisz ? wyjątkiem jest sytuacja, kiedy osoba ta ma całkowicie odmienne zdanie ? wtedy wywołasz w niej dyskomfort).

Paradoksalnie, takie mówienie do wszystkich nie jest łatwe, ale można to wytrenować na treningach prezentacji lub samemu ćwicząc np. w pracy lub na zebraniach rodzinnych. Jeśli jesteś jeszcze przed maturą, możesz też poustawiać sobie maskotki przed sobą i wygłaszać prezentację do nich ? przyda Ci się tona prezentacji przy maturze.

Trudno zapamiętać te reguły? Ale warto ? a techniki można wyćwiczyć. Zdarzyło mi się spotkać w życiu kilka osób (wyszkolonych sprzedawców), którzy samym kontaktem wzrokowym, wygrywali negocjacje handlowe ? warto więc nieco poćwiczyć i pamiętać o podstawowych zasadach - sami zobaczycie różnicę.

Źródło: lajfmajster.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.