Czy banki internetowe są bezpieczne? [Waszym zdaniem]

Czy banki internetowe są bezpieczne? [Waszym zdaniem]15.12.2010 12:00
Bank fail (Fot. Flickr/B Rosen/Lic. CC by-nd)
Paweł „FrostBite” Iwaniuk

W erze bankowości internetowej nasze pieniądze znajdują się gdzieś daleko, w chmurze ;). Ostatnie awarie systemów bankowych pokazały, że nie zawsze możemy mieć do nich dostęp. Warto więc zastanowić się nad bezpieczeństwem tych rozwiązań.

W erze bankowości internetowej nasze pieniądze znajdują się gdzieś daleko, w chmurze ;). Ostatnie awarie systemów bankowych pokazały, że nie zawsze możemy mieć do nich dostęp. Warto więc zastanowić się nad bezpieczeństwem tych rozwiązań.

Czy nasze pieniądze są bezpieczne? Czy możemy spać spokojnie bez obawy, że któregoś dnia obudzimy się bez grosza przy duszy? Według mnie odpowiedź na te pytania nie jest prosta, chociażby ze względu na specyfikę bankowości internetowej.

Zamiast Escape wcisnął Enter

Historia, która nie tak dawno spotkała jednego z klientów Volkswagen Banku, jest świetnym przykładem na to, że nawet najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy system nie oprze się czynnikowi ludzkiemu. W jakiś bliżej nieokreślony sposób konto należące do firmy wspomnianej osoby zostało po prostu skasowane.

Nie było ku temu żadnych powodów. Konto po prostu zniknęło. Podejrzewam, że był to całkowicie niezamierzony przypadek, spowodowany przez niefrasobliwego administratora. Po prostu niechcący nacisnął jakiś klawisz. Finał historii można uznać za szczęśliwy (przynajmniej częściowo). Konto zostało odzyskane.

Za dużo firewalli, a za mało serwerów

Jakiś czas temu Marek Tejchman słusznie zauważył w TVN24, że polskie banki internetowe tak mocno skupiły się na zapewnieniu swoim usługom bezpieczeństwa przed atakami cyberprzestępców, że pominęły kwestię rozbudowy istniejącej infrastruktury.

Z tego też powodu przeciążenia systemów takie jak te, które niedawno spotkały bank Pekao, muszą zdarzać się co jakiś czas. Mam jednak nadzieję, że banki wyciągną wniosek z tych wydarzeń i sytuacja poprawi się już w najbliższym czasie.

Więcej kultury, panie bankierze

Awarie zdarzają się i będą się zdarzały. Banki powinny być tego świadome i przygotowane na takie ewentualności. Przykład mBanku pokazał, że zaprzeczanie zaistniałej awarii oraz traktowanie klientów jak idiotów to najgorsze rozwiązanie.

Banki muszą wyrobić sobie swoistą kulturę zarządzania kryzysowego. Elementem powinna być współpraca z klientem w celu rozwiązania problemów. Takie postępowanie w większości przypadków ułatwi sprawę.

Wiele osób uważa, że jedyne bezpieczne miejsce dla ich funduszy to skarpeta. Niestety oprocentowanie w niej jest bardzo niskie ;). Zawsze też ktoś może okraść nasze mieszanie. Dostęp do skarpety mamy jednak zawsze, nawet gdy serwery banku padną.

A czy Wy i Wasze pieniądze czujecie się bezpieczni?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.