Czy to piękne nagranie jest przykładem niezrozumienia fizyki? [wideo]

Czy to piękne nagranie jest przykładem niezrozumienia fizyki? [wideo]11.01.2011 22:00
Marek Maruszczak

W Sieci pojawiła się niedawno bardzo ciekawa reklama General Electric. W założeniu miała wyjaśniać zjawisko fizyczne istotne dla GE, w praktyce została uznana za wpadkę jej twórców. Czy słusznie stała się przedmiotem żartów?

W Sieci pojawiła się niedawno bardzo ciekawa reklama General Electric. W założeniu miała wyjaśniać zjawisko fizyczne istotne dla GE, w praktyce została uznana za wpadkę jej twórców. Czy słusznie stała się przedmiotem żartów?

Powyższy film ma zobrazować zjawisko zachowania energii podczas hamowania pociągów możliwe dzięki technologii GE (której odmianę znamy od dawna pod nazwą KERS). Niestety, na skutek pomyłki twórców nagrania lub niezrozumienia ich intencji przez internautów większość oglądających skupiła się wyłącznie na estetycznej stronie reklamy.

Jeżeli czytaliście napisy pojawiające się na ekranie, to zastanawiacie się pewnie, czy autorzy reklamy nie pomylili energii z siłą. O ile ta druga rzeczywiście jest mierzona w niutonach, to jednostką energii w układzie SI jest dżul. Pisanie o "pochwyceniu" niutonów rozumiane dosłownie jest więc pozbawione sensu, na co zwrócili uwagę internauci oglądający nagranie na YouTube.

GE mówią o ponownym użyciu energii. Jednak w swojej nieadekwatnej demonstracji mierzą SIŁĘ nie ENERGIĘ Ek=mv^2.

Wydawałoby się więc, że twórcy reklamy popełnili dość prosty błąd i pomylili jednostki. Sprawa nie jest jednak taka oczywista. W nagraniu jest mowa o przechwyceniu i przetworzeniu energii na siłę, którą będzie można później wykorzystać, więc mówienie od razu o newtonach może być po prostu (dość nieszczęśliwym - jak się okazuje) uproszczeniem.

W komentarzach towarzyszących nagraniu nie znalazłem ani jednej opinii broniącej sposobu, w jaki twórcy reklamy wyjaśnili sposób działania ich wersji hamulca elektrodynamicznego. Może to oznaczać, że popełnili głupi błąd lub nie potrafili przekazać informacji wystarczająco jasno. Szkoda, bo reklama wygląda naprawdę fajnie.

Źródło: Flowing Data

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.