Czy twój rozmówca kłamie?

Czy twój rozmówca kłamie?28.04.2010 21:20
Kira Czarczyńska

Każdy z nas zastanawia się czasami, czy osoba, z którą rozmawia, faktycznie jest zainteresowana tematem - albo czy to, co mówi, jest prawdą. Niestety - a może na szczęście? - czytać w czyichś myślach nie potrafimy.

Istnieją jednak nieświadome odruchy, które potrafią zdradzić nawet najbardziej wytrawnego kłamcę.

Każdy z nas zastanawia się czasami, czy osoba, z którą rozmawia, faktycznie jest zainteresowana tematem - albo czy to, co mówi, jest prawdą. Niestety - a może na szczęście? - czytać w czyichś myślach nie potrafimy.

Istnieją jednak nieświadome odruchy, które potrafią zdradzić nawet najbardziej wytrawnego kłamcę.

Mimika twarzy a emocje

  • Mruganie oczami - większość z nas tego nawet nie zauważa, ale mrugamy praktycznie cały czas. Jeśli zaczynamy to widzieć u innych, to znaczy, że mrugają oni zbyt szybko. Można zakładać, że mijają się w tych momentach z prawdą.
  • Sztuczny uśmiech - mimika dotyczy tylko ust, oczy się nie mrużą, brwi podnoszą się do góry zamiast opuszczać. Pewnym przejawem nieszczerości jest uśmiech asymetryczny(http://lajfmajster.pl/2009/03/02/smiech-to-zdrowie), w którym jedna połowa ust unosi się bardziej niż druga.
  • Długość reakcji - emocje \przelatują\ przez naszą twarz bardzo szybko. Te prawdziwe oczywiście. Jeżeli ktoś mimiką wyraża np. zaskoczenie, ale trwa to dłużej niż 10 - kilkanaście sekund, reakcja nie jest prawdziwa.

Wzrok

  • Kiedy przypominamy sobie jakiś fakt, wzrok odruchowo \ucieka\ nam w prawo i ku górze. Jeżeli natomiast \wymyślamy\ lub wyobrażamy coś sobie, oczy skierują się w lewo. Podczas przypominania sobie jakiegoś ciągu myśli natomiast, z dużym prawdopodobieństwem będziemy \krążyć\ wzrokiem.
  • Kolor tęczówki oka - staje się ciemniejszy przy uczuciach negatywnych i jaśniejszy przy pozytywnych.
  • Odwracanie wzroku od rozmówcy - świadczy często o tym, że dana osoba chce coś ukryć.

Prowadzenie rozmowy, sposób mówienia

  • Unikanie prostych odpowiedzi - zamiast \tak\ lub \nie\ słyszymy całą historię, często zawierającą usprawiedliwienie. Człowiek mówiący szczerze nie usprawiedliwia się, choć może wyjaśniać swoją decyzję już po udzieleniu odpowiedzi.
  • Odruch obrony przy oskarżeniu o kłamstwo - ktoś, kto mówi prawdę, przejdzie w tym momencie przeważnie do ataku lub zakończy rozmowę, kłamca natomiast będzie się bronił przed zarzutem.
  • Używanie tych samych zwrotów - osoba mówiąca nieszczerze częściej w odpowiedzi powtarza nasze słowa, np. \sprawdziłeś mi te dane?\ - \tak, sprawdziłem ci te dane.

Inne gesty

  • Szybkie ruchy, mocna gestykulacja - mają odwrócić naszą uwagę od treści rozmowy.
  • Bawienie się przedmiotami - zabawa długopisem, włosami czy częścią ubrania uspokaja, a jest to bardzo potrzebne komuś, kto mówi nieprawdę i czuje się tym zdenerwowany.
  • Kontakt wzrokowy - unikanie go, lub wprost przeciwnie, wpatrywanie się uparcie w oczy rozmówcy, świadczy o chęci zamaskowania prawdziwych odczuć związanych z rozmową.

Oczywiście, ktoś, kto świetnie kłamie, większość tych gestów zna - i już dawno nauczył się ich unikać. Ale w większości przypadków mogą nam się bardzo przydać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.