Darmowe dostawy w e-sklepach. Dlaczego w Polsce to nadal rzadkość?

Darmowe dostawy w e-sklepach. Dlaczego w Polsce to nadal rzadkość?27.01.2011 10:42
Na zakupach (Fot. Flickr/Pink Sherbet Photography/Lic. CC by)
Wojtek Wowra

Większość polskich e-sklepów oferuje swoim klientom darmowe dostawy. Trzeba jednak zrobić zakupy za określoną kwotę - zazwyczaj dość dużą. Kiedy to się zmieni?

Większość polskich e-sklepów oferuje swoim klientom darmowe dostawy. Trzeba jednak zrobić zakupy za określoną kwotę - zazwyczaj dość dużą. Kiedy to się zmieni?

Aby uniknąć opłaty za przesyłkę polscy e-konsumenci muszą wydać w znanym sklepie internetowym zwykle co najmniej 150-200 zł. Kwota ta utrzymuje się od lat na podobnym poziomie.

Tymczasem na Zachodzie coraz popularniejszy jest nowy trend - realizowanie darmowych dostaw niezależnie od wartości zamówień. Prym wiedzie tutaj Amazon.

Tote za darmo

Firma uruchomiła w Seattle i okolicach pilotażowy program o nazwie AmazonTote. Na razie dotyczy on tylko niektórych produktów. Użytkownik musi wybrać odpowiedni wariant przesyłki.

Może dodawać kolejne artykuły do godziny 10 rano, 2 dni przed planowaną wysyłką (ToteDay). Ta jest realizowana dwa razy w tygodniu, zawsze w te same dni.

Dzięki temu programowi Amazon chce umocnić swoją pozycję na rynku produktów o niskiej wartości. W szczególności dotyczy to artykułów spożywczych, których często nie opłaca się kupować w inny sposób w Sieci.

Nadwiślańska partyzantka

Polacy na razie nie mają dostępu do takich ofert. Aby uniknąć kosztów dostaw kumulują zamówienia (kupują rzadziej, ale więcej) albo wybierają opcję odbioru osobistego w tradycyjnym odpowiedniku e-sklepu.

Prezes jednego z polskich sklepów internetowych uważa, że sytuacja zmieni się nieprędko:

Dopóki jeden z liderów od tego nie odejdzie, trudno liczyć na zmiany na rynku. E-sklepy pracują na niskich marżach, więc niechętnie przejmą na siebie ten dodatkowy koszt.

Drugi problem to poczta i firmy kurierskie, które z nieznanych przyczyn wciąż mają problemy z realizacją najprostszych zleceń. Sam ostatnio czekałem 3 dni robocze na dostawę niewielkiej paczki krajowej wysłanej przez DHL.

A sklepy na to...

Kiedy kilka miesięcy temu brytyjski Amazon wprowadził darmową wysyłkę do Polski (od 25 funtów, czyli ok. 120 zł) polskie e-sklepy praktycznie na to nie zareagowały.

Nie obniżyły nawet minimalnych wartości zamówień uprawniających do bezpłatnych dostaw. Przykładowo w Empiku darmowa wysyłka jest do dziś dopiero od 200 zł.

Być może z warunkami w e-sklepach jest tak samo jak z wyprzedażami. Na Zachodzie przeceny sięgają 80%, nad Wisłą to często tylko 20-50%. Bo Polak i tak kupi...

Źródło: "Rzeczpospolita"

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.