Dlaczego fanboj jest fanbojem?

Dlaczego fanboj jest fanbojem?18.08.2011 13:16
Grzegorz Nowak

Pewnie każdy z Was nieraz widział starcia pomiędzy zwolennikami Apple'a a miłośnikami Androida. Dziesiątki komentarzy pod wpisami, wyszukane wyzwiska i przytaczanie argumentów, które mają wykazać niższość przeciwnika, to codzienność na serwisach poświęconych gadżetom. Naukowcy znaleźli odpowiedź na pytanie, dlaczego tak zażarcie bronimy swoich ulubionych marek.

Pewnie każdy z Was nieraz widział starcia pomiędzy zwolennikami Apple'a a miłośnikami Androida. Dziesiątki komentarzy pod wpisami, wyszukane wyzwiska i przytaczanie argumentów, które mają wykazać niższość przeciwnika, to codzienność na serwisach poświęconych gadżetom. Naukowcy znaleźli odpowiedź na pytanie, dlaczego tak zażarcie bronimy swoich ulubionych marek.

Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest bardzo prosta - fanboje kłócą się ze sobą, ponieważ uważają swoje gadżety za bardzo dobre. Nic dziwnego więc, że coś w człowieku się odzywa, gdy słyszy niepochlebne opinie na ich temat. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Illinois przeprowadzili badania, z których wynika coś zupełnie innego.

Ich wyniki zostaną opublikowane w kolejnym numerze Journal of Consumer Psychology, a wskazują na to, że osoby, które mają większą wiedzę na temat produktów ulubionej marki, traktują jej porażki bardzo osobiście. Oznacza to, że jeśli pojawia się artykuł o tym, dlaczego nie warto kupować iPhone'a 5, miłośnicy sprzętu Apple'a uważają to za personalny atak.

Badanie przeprowadzono na grupie 30 kobiet oraz 170 studentów. Okazało się, że ci spośród badanych, którzy najbardziej interesowali się ulubionymi markami (czytali o nich, wyszukiwali wiadomości itp.), traktowali złe wiadomości bardziej osobiście. Pozostali nie byli aż tak przywiązani do używanych gadżetów.

Efektem wysokiego przywiązania do marki jest bezkrytyczne patrzenie na negatywne wiadomości (albo nawet kompletne ich ignorowanie) tylko po to, żeby czuć się szczęśliwszym. Gdyby fanboje przyjmowali spokojnie wszystkie wieści o wadach i porażkach swoich urządzeń, oznaczałoby to, że korzystają z kiepskiego sprzętu i dokonali złego wyboru, ale przecież do tego nikt nie chce się przyznać przed samym sobą.

Podobne badania były już przeprowadzane, jednak naukowcom z Illinois udało się ustalić, że fanboje uważają ulubioną markę za część swojej osobowości. Takie wyjaśnienie tego fenomenu mogłoby wskazywać, dlaczego wojny pomiędzy zwolennikami różnych konkurencyjnych produktów są takie zaciekłe.

To jak - są tu jacyś fanboje? ;)

Źródło: wired.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.