Dlaczego wyleciał pan z pracy? - czyli odpowiedzi na trudne pytania

Dlaczego wyleciał pan z pracy? - czyli odpowiedzi na trudne pytania18.03.2010 21:00
Kira Czarczyńska

Rozmowa kwalifikacyjna to etap, na którym musisz osobiście przekonać pracodawcę, że warto zatrudnić właśnie ciebie. Każdy, komu zależy na pracy, w jakiś sposób przygotowuje się do tego spotkania. Zbiera informacje o firmie, wybiera eleganckie ubrania, kompletuje dokumenty.

Warto też zastanowić się nad odpowiedziami na trudne pytania, które mogą się pojawić. Kilka sugestii znajdziecie poniżej - o inne możecie pytać w komentarzach, postaram się ująć je w kolejnym tekście na ten temat.

Rozmowa kwalifikacyjna to etap, na którym musisz osobiście przekonać pracodawcę, że warto zatrudnić właśnie ciebie. Każdy, komu zależy na pracy, w jakiś sposób przygotowuje się do tego spotkania. Zbiera informacje o firmie, wybiera eleganckie ubrania, kompletuje dokumenty.

Warto też zastanowić się nad odpowiedziami na trudne pytania, które mogą się pojawić. Kilka sugestii znajdziecie poniżej - o inne możecie pytać w komentarzach, postaram się ująć je w kolejnym tekście na ten temat.

Dlaczego rozstał się pan z poprzednim pracodawcą?

Odpowiedź zależy oczywiście od faktycznego powodu rozwiązania umowy o pracę, ale formę wypowiedzi warto już przemyśleć. Nawet, jeśli była to po prostu redukcja etatów, to pozostaje pytanie czemu akurat ciebie zwolnili a nie kogoś na równorzędnym stanowisku. Niezależnie od tego co odpowiadasz, nigdy nie próbuj zwalać całej winy na szefa - ale też, co często robią kandydaci, brać jej na siebie. Zarówno ty, jak i twój poprzedni pracodawca, jesteście dorosłymi ludźmi i macie prawo mieć odmienne zdanie w różnych kwestiach. Ważne, żeby przedstawić sytuację tak, aby widać było, że czegoś się nauczyłeś - albo dążysz do konkretnego celu.

Proszę opowiedzieć coś o sobie?

Tu przeważnie zapada cisza, podczas której kandydat próbuje wymyślić cokolwiek. I przeważnie trafia na same nieistotne rzeczy - typu wiek czy sytuacja prywatna. W tym pytaniu chodzi zaś głównie o to, żeby przedstawić w kilku-kilkunastu zdaniach swoją dotychczasową karierę, mocne strony, umiejętności, oraz cel, do jakiego dąży się w swojej ścieżce zawodowej. Możesz rozpisać to sobie wcześniej w domu, pójdzie ci znacznie łatwiej.

Ile chciałby pan zarabiać?

Tego pytania chyba najbardziej obawiają się kandydaci. Z jednej strony każdy wie, że chciałby zarabiać jak najwięcej. Z drugiej obawia się, że jeżeli poda zbyt wysoką stawkę, to nici z umowy o pracę. Ważne jest jednak coś zupełnie innego: na jakiej w zasadzie podstawie chcesz podać konkretną kwotę, jeśli nie rozmawialiście jeszcze na temat czasu pracy, zakresu obowiązków, odpowiedzialności, oraz innych elementów składających się na "wycenę"? Nie bój się o to wszystko pytać!

Gdzie widzi pan siebie za pięć lat?

Wbrew pozorom, mało kto planuje swoją karierę na kilka lat do przodu. Odpowiedź powinna być jednak przemyślana. Spróbuj usiąść spokojnie, jeszcze przed rozmową, i zastanów się: co przez najbliższe pięć lat chcesz osiągnąć? Jakie stanowisko chciałbyś zajmować? Jaka droga może do tego prowadzić? Czego musisz się nauczyć? - Uzasadnienie odpowiedzi jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze, niż ona sama.

Dlaczego mamy wybrać pana, spośród kandydatów z podobnym doświadczeniem?

Swoje mocne strony przedstaw krótko. Skup się natomiast na tym, co możesz dać firmie. Żadnych banałów! - znajdź jedną-dwie swoje cechy, które zaprezentujesz w konkretnych sytuacjach, jakie mogą pojawić się na stanowisku, na jakie aplikujesz. Nie chodzi o to, żebyś się przechwalał - masz dać rekrutującemu argument mówiący o twojej przydatności dla firmy.

Proszę mi sprzedać ten długopis...

Nadal popularne pytanie w rozmowach z przyszłymi sprzedawcami i przedstawicielami. Absolutnie nie próbuj sprzedać długopisu! Zadaj najpierw kilka pytań na temat tego czym "klient" obecnie pisze, jak dużo, czy są to głównie notatki czy dokumenty - ustal konkretną potrzebę osoby, której ten długopis masz sprzedać. Byle nie za długo, bo nie chodzi o jej zanudzenie na śmierć. Dopiero kiedy wiesz, po co jej narzędzie do pisania, zaproponuj coś, co będzie do nich pasować.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.