Dorosłym może się zrobić głupio. TikTok opanowały… szachy

Dorosłym może się zrobić głupio. TikTok opanowały… szachy23.03.2021 16:02
Adam Bednarek

Kolejny dowód na to, że miejscem stereotypów jest kosz na śmieci. TikTok, a więc według niektórych platforma dla młodzież "od głupot", staje się dużym popularyzatorem szachów. Spora w tym zasługa Netfliksa, ale to wcale nie wyjaśnia zachwytu, jakim znowu cieszą się szachy.

Propagowaniem szachów na polskim TikToku zajmuje się SzachMajk, czyli Michał Kanarkiewicz. Jego kanał ma dopiero ponad 60 dni, a już może pochwalić się imponującymi liczbami: jego profil ma 64 tys. obserwujących i ponad 10 mln wyświetleń.

Zaczęło się od filmiku, w którym wytłumaczył, jak wygrać w szachy w dwóch ruchach. Filmik stał się hitem TikToka, zgarniając ponad 1,3 mln wyświetleń.

W tym momencie SzachMajk jest najpopularniejszym tiktokerem uczącym gry w szachy w Polsce, natomiast na świecie zajmuje pod tym względem 5 miejsce.

Wzrost zainteresowania szachami obserwuję od kilku lat. Dzięki "Gambit Królowej" ten wzrost przyspieszył. Fascynacja tą grą na TikToku i innych mediach społecznościowych potwierdza, że odbiorcy są głodni ambitnych treści, które nie tylko bawią, ale i przekazują wartościową wiedzę.

Znaczenie "Gambitu Królowej" jest faktycznie nie do przecenienia. Widzowie zachwyceni serialem zaczęli oglądać prawdziwe rozgrywki w sieci. Efektem widać gołym okiem.

W styczniu ubiegłego roku zmagania szachistów śledziło raptem 3298 widzów na 24 kanałach Twitcha. Po 12 miesiącach średnia to 24 tys. osób i 132 profil. A w rekordowym momencie na żywo rywalizację oglądało nawet 162 tys. widzów.

Ale zainteresowanie widoczne jest nie tylko w internecie. Ewidentnie klasyczna gra wciągnęła i wielu chce zagrać.

Teraz ludzie coraz częściej interesują się szachownicą i rozgrywanymi partiami. Reklama spowodowana serialem jest ogromna. Na moich ostatnich zajęciach stale pojawiały się nowe osoby. To niecodzienne, że na każdych zajęciach przybywa uczniów. Ludzie ciągle dzwonią, że chcieliby zacząć się uczyć.

Cieszy, że zasługa w tym również TikToka, który pozwala dotrzeć do nowych, młodych pasjonatów.

I właśnie dlatego niektórym dorosłym powinno zrobić się głupio. TikTok ma raczej średnią prasę, bo wielu starszych użytkowników nie rozumie - lub nawet nie chce zrozumieć - tego nowego medium. Łatwiej skorzystać ze stereotypów, schematów i banałów, oksarżając portal społecznościowy o promocję "głupoty" i niewartościowe materiały.

Tymczasem TikTok potrafi być zabawny, ciekawy i przede wszystkim inspirujący. O czym sam zresztą się przekonałem. Popularność szachów i twórcy, który pokazuje, jak grać, jest tego dobrym przykładem.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.