"Dziurawy" paywall Wyborczej jednak ma sens. Zaskoczenie?

"Dziurawy" paywall Wyborczej jednak ma sens. Zaskoczenie?23.02.2015 12:40
Zdjęcie tabletu na stosie gazet pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

Kiedy Agora ogłosiła, że do końca poprzedniego roku chce mieć 40 tys. płacących subskrybentów, eksperci pukali się w czoło. Teraz okazuje się, że Wyborcza ma nie 40 tys., a 55 tys. abonentów, którzy płacą za dostęp do gazetowych treści w Sieci.

Czy Polacy chcą płacić za treści w Sieci? Jeszcze parę lat temu wydawało się, że wszyscy myślą podobnie: wszystko w Internecie należy się w cenie łącza. Spektakularną porażkę poniósł "Przekrój", który za paywallem zamknął wszystko, więc kiedy tą samą drogą poszła internetowa Wyborcza, wydawało się, że skończyć się to może tylko w jeden sposób.

A tu niespodzianka: 55 tys. płacących abonentów

I okazuje się, że Wyborcza nas zaskoczyła. Wydawało się, że próg 40 tys. abonentów, którzy płacą za treści, jest nie do przekroczenia. Tymczasem Agora ostatniego dnia 2014 roku mogła się pochwalić 54,9 tys. subskrybentów, z których ogromna większość płaci za dostęp do cyfrowych treści "Gazety Wyborczej". Piano ma w tym sukcesie niewielki udział.

Spośród różnych wykresów zaprezentowanych przez Agorę przy okazji prezentacji kwartalnych dochodów największe wrażenie robi ten, który pokazuje, jak ogromny wzrost zanotowano w ciągu ostatnich miesięcy zeszłego roku. Do ostatniego dnia września za Wyborczą online płaciło 21,2 tys. osób. Ostatniego dnia roku ta liczba wynosiła już 54,9 tys.

Czemu ten paywall działa? Bo jest "dziurawy"

Skąd się bierze ten sukces? Moim zdaniem przede wszystkim stąd, że Wyborcza nie zamknęła się całkowicie, tylko postawiła na "nieszczelny" paywall, dokładnie tak jak "The New York Times". Jeśli ktoś nie chce płacić po wyczerpaniu miesięcznego limitu darmowych tekstów, bardzo łatwo może go ominąć, wchodząc na Wyborczą z serwisów społecznościowych czy Google.

Przy czym na dłuższą metę jest to uciążliwe. Jeżeli ktoś lubi czytać Wyborczą od deski do deski, raczej zapłaci, niż będzie cały czas tak kombinował. Jak widać, ten system działa dużo lepiej niż całkowite zamykanie się za paywallem i ogłaszanie, że ma się tylko dobre treści przeznaczone dla wybrańców, tak jak uczynił to "Przekrój". Oczywiście, "Gazeta Wyborcza", dokładnie tak jak "NYT", jest czytana w redakcjach, urzędach, firmach i innych instytucjach i to one odpowiadają za część subskrypcji.

Ale nawet jeśli pamiętamy o nich, te 55 tys. abonentów to i tak jak na polskie warunki gigantyczny sukces. Powtarzanie, że Polacy nie chcą płacić za treści w Sieci, właśnie straciło rację bytu. Bo oto ktoś dostarczył treści, za które Polacy chcą płacić.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.