Emoji – nowy język Internetu. Pismo obrazkowe występuje w połowie komentarzy na Instagramie

Emoji – nowy język Internetu. Pismo obrazkowe występuje w połowie komentarzy na Instagramie04.05.2015 18:59

Tysiące lat po tym, jak ludzkość zrezygnowała z pisma obrazkowego, odkrywamy je na nowo. Fenomen emoji stał się na tyle widoczny, że Instagram postanowił zbadać i wyjaśnić to zjawisko. Wyniki okazały się zaskakujące.

Emoji to wywodzące się Japonii ikonki, podobne nieco do starych emotikonek, ale znacznie bogatsze w różne znaczenia. Okazały się na tyle elastyczne i uniwersalne, że za ich pomocą można wyrazić nie tylko podstawowe emocje, ale również napisać na nowo znane dzieła literacki, tworzyć wiersze czy przedstawiać fabuły filmów.

Choć korzenie emoji sięgają Japonii, współcześnie jest czymś w rodzaju międzynarodowego, wspólnego języka, z powodzeniem wchodząc w rolę, którą ponad wiek temu miało pełnić esperanto. Jak to zwykle bywa z takimi wynalazkami – jedni załamują ręce, lamentując nad cofnięciem się ludzkości w rozwoju, a inni bronią emoji, traktując je jako wygodny i prosty sposób wyrażenia tego, co w tradycyjnym zapisie wymagałoby użycia bardzo wielu słów.

Jednym ze świadków ekspansji emoji okazał się Instagram. Patrząc na wykres popularności pisma obrazkowego świetnie widać, jak wielkie znaczenie dla jego popularyzacji miało wsparcie w 2011 roku ze strony Apple’a, a dwa lata później pojawienie się klawiatury emoji dla Androida czy w późniejszym czasie obsługa ikonek pojawiających się w hasztagach.

Lawinowo rosnąca popularność nie pozostała niezauważona. Instagram postanowił zbadać i zrozumieć fenomen emoji, katalogując przy okazji stosowane przez użytkowników serwisu ikonki. Zajął się tym jeden z pracowników serwisu, Thomas Dimson, który potraktował emoji jak tworzący się na naszych oczach, nowy język, dla którego zastosowano algorytmy, odpowiedzialne za uczenie maszynowe.

Analiza komentarzy, zostawianych przez użytkowników pod zdjęciami wskazała, że ikonki emoji występują w ponad połowie wpisów! Co więcej, najbardziej aktywnymi użytkownikami pisma obrazkowego okazali się Finowie, którzy wstawiają ikonki w ponad 60 proc. komentarzy.

Ponadto udało się stworzyć katalog ikonek wraz z najczęściej przypisywanymi im znaczeniami, czyli w praktyce rodzaj słownika emoji – angielskiego. Zaobserwowano również inne, ciekawe zjawisko – ikonki wypierają stopniowo internetowy slang i różne, stosowane wcześniej akronimy.

W praktyce jesteśmy zatem świadkami – i przynajmniej część z nas – użytkownikami nowego języka. To, co pod koniec XIX wieku postulował Ludwik Zamenhof, tworząc uniwersalny, międzynarodowy język esperanto, staje się faktem za sprawą pisma obrazkowego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.