Etykiety z drastycznymi zdjęciami na opakowaniach papierosów

Etykiety z drastycznymi zdjęciami na opakowaniach papierosów12.11.2010 08:00
niedopałki
Katarzyna Kieś

W Stanach Zjednoczonych rozważany jest pomysł umieszczenia na opakowaniach papierosów kontrowersyjnych zdjęć. Cel akcji jest wciąż ten sam: zniechęcić do palenia, tylko środek przekazu ma być drastyczny, wręcz makabryczny.

W Stanach Zjednoczonych rozważany jest pomysł umieszczenia na opakowaniach papierosów kontrowersyjnych zdjęć. Cel akcji jest wciąż ten sam: zniechęcić do palenia, tylko środek przekazu ma być drastyczny, wręcz makabryczny.

Jeszcze nie wybrano ostatecznie, które z proponowanych fotografii znajdą się na opakowaniach wyrobów tytoniowych. Jedno jest pewne: zdjęcia mają poruszać. Wstępnie mówi się, że na paczkach papierosów mogłyby znaleźć się fotografie ludzi po tracheotomii palących papierosy czy widok gnijących zębów i tkanek przyzębia.

Które z obrazów umieszczone zostaną na opakowaniach, okaże się w czerwcu. Wtedy FDA (Food and Drug Administration) – agencja zajmująca się m.in. bezpieczeństwem żywności i produktów medycznych - dokona ostatecznego wyboru. Wiadomo już, że fotografie na pewno będę kolorowe i na tyle duże, by nikt nie mógł tłumaczyć, że ich nie dostrzegł. Wybrane obrazy ostrzegawcze mają również stanowić 20% reklam.

Część ekspertów wątpi, czy nowe oznakowanie skłoni ludzi do rzucania palenia. Gdyby można było jednoznacznie stwierdzić, ilu palaczy rzuciło swój nałóg pod wpływem napisów ostrzegawczych, które wprowadzono w USA na papierosowe opakowania wyrobów tytoniowych już w latach 60. ubiegłego wieku, możliwe, że szacunki byłyby całkiem optymistyczne. Skoro jednak tego nie wiadomo, należy zapytać o opinię samych palaczy.

I FDA zapyta Amerykanów, co sądzą o pomyśle wprowadzenia poruszających wyobraźnię fotografii. Pracownicy Agencji przed podjęciem ostatecznej decyzji przewertują również fachową literaturę, wysłuchają obywatelskich opinii i wniosków.

Z pierwszych wywiadów przeprowadzonych wśród amatorów dymka wynika, że wielu z nich wcale nie przejmuje się wdrożeniem systemu umieszczania poruszających zdjęć na opakowaniach papierosów. Dlaczego? Ponieważ uważają, że palić tytoń zaczyna się w młodym wieku.

Wtedy o przyszłości się nie myśli (szczególnie tej wypełnionej prozą życia w czasie starości). Trudno zatem oczekiwać, by młody człowiek - zaledwie dwudziestoparoletni – respektował i akceptował fakt, że i on będzie kiedyś stary i schorowany – m.in. z powodu pociągu do tytoniu.

Dymek tytoniowy
Dymek tytoniowy

Niektórzy uważają, że graficzne etykiety odstraszające są skutecznym narzędziem do poruszania ludzkiej wyobraźni. Palacze często je jednak ignorują – ponieważ uważają, że są obraźliwe. Wśród młodych Amerykanów pojawiają się też opinie, że zamiast wprowadzać taktykę zastraszania poprzez drastyczne zdjęcia, należałoby raczej postawić na podwyżki podatków dla produktów tytoniowych.

Źródło: Yahoo

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.