Facebook będzie zaglądał do naszych wiadomości prywatnych. Po co? Z powodu reklam

Facebook będzie zaglądał do naszych wiadomości prywatnych. Po co? Z powodu reklam12.03.2015 12:31
Zdjęcie Facebooka na różnych urządzeniach pochodzi z serwisu Shutterstock, autor: 2nix Studio
Marta Wawrzyn

Firmy promujące się na Facebooku będą wiedzieć jeszcze więcej o jego użytkownikach. Wszystko dlatego, że teraz Facebook zajrzy także do naszej prywatnej korespondencji w poszukiwaniu wzmianek o swoich reklamodawcach.

Właściwie to nie jest nic nowego. Jeśli używacie Gmaila, Wasze prywatne e-maile nie są tak do końca prywatne. OK, nie czyta ich żaden człowiek z Mountain View, ale regularnie przegląda je automat w poszukiwaniu wszystkiego, co pozwoli jeszcze bardziej dopasować reklamy pod nasze potrzeby. Czasem zdarza się, że Google spełnia dobry uczynek dzięki zaglądaniu do korespondencji swoich użytkowników, na przykład pomaga złapać pedofila.

Ogólnie jednak jest to dość kontrowersyjna praktyka, o której staramy się nie myśleć na co dzień, bo jak się raz skorzystało z Gmaila, trudno z niego zrezygnować. Czy tak samo będzie z Facebookiem?

Topic Data, czyli Facebook powie, co o nas wie

Społecznościowy gigant udostępnił reklamodawcom narzędzie Topic Data, które pozwala na wyszukiwanie wszelkich wzmianek na temat konkretnego produktu, jakie tylko pojawiły się na Facebooku, również w prywatnych wiadomościach wysyłanych przez użytkowników. Cel jest jeden: chodzi o to, aby reklamodawcy mieli jeszcze większe rozeznanie w tym, co interesuje użytkowników Facebooka i jaka forma komunikacji najlepiej do nich dociera.

Topic Data pozwoli więc śledzić komentarze, posty i wiadomości prywatne użytkowników Facebooka według słów kluczowych. Dzięki współpracy z firmą DataSift reklamodawcy będą też mieć dostęp do dość dokładnych statystyk popularności swoich produktów – czyli na przykład będą mogli się dowiedzieć, w jakim wieku są osoby, które o nich rozmawiają. Firmy dostają więc narzędzie, jakiego jeszcze nie było – będą mogły sprawdzić dokładnie, czy na ich produkt jest zapotrzebowanie albo co osoby, które już z niego korzystają, sądzą o i samym produkcie, i o sposobie jego promocji.

Nie chcesz brać w tym udziału? Nie korzystaj z Facebooka

Na razie Topic Data nie będzie dostępne dla wszystkich, a tylko dla ograniczonej grupy partnerów ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Ale plan oczywiście jest taki, aby było to dostępne dla każdego. Facebook dobrze wie, że oddanie takiego narzędzia w ręce reklamodawców będzie ich przyciągało do serwisu.

Facebook zaznacza, że nie będzie przeglądać wiadomości z Messengera, ale pomysł i tak jest kontrowersyjny. Gmailowi podobne praktyki mogą uchodzić na sucho, bo jest na tyle wygodny, że wielu użytkownikom trudno w ogóle wyobrazić rezygnowanie z niego. Poza tym Google i tak wie o nas wszystko, automat przeszukujący maile nikomu już nie robi różnicy. Większość użytkowników pewnie w ogóle nie wie o jego istnieniu. Podobnie będzie z Facebookiem – do zwykłych użytkowników informacja, że przeszukiwane są ich wiadomości, w ogóle nie dotrze.

A ci z nas, którzy są bardziej świadomi, na czym to polega, mają tak naprawdę tylko jedno wyjście: zrezygnować z Facebooka.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.