Facebookowy przycisk Lubię to! skończył roczek. Czy naprawdę zmienił świat?

Facebookowy przycisk Lubię to! skończył roczek. Czy naprawdę zmienił świat?22.04.2011 12:30
Założyciel Facebooka Mark Zuckerberg (Fot. Flickr/Robert Scoble/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Jeśli myśleliście, że maniakalne lajkowanie wszystkiego trwa od zawsze, to się mylicie. Lubimy to dopiero od roku.

Jeśli myśleliście, że maniakalne lajkowanie wszystkiego trwa od zawsze, to się mylicie. Lubimy to dopiero od roku.

21 kwietnia 2010 roku na konferencji f8 Facebook przedstawił przycisk Like/Lubię to! i plugin, który administratorzy mogą dodawać do swoich stron, żeby teksty na nich też lajkowano. Po roku można na pewno stwierdzić: to wielki sukces Facebooka.

Z przycisku Like korzystają dziś niemal wszyscy. W Stanach Zjednoczonych używa go 18 z 25 najpopularniejszych stron: wszyscy z pierwszej dziesiątki witryn o sporcie, 9 z 10 najpopularniejszych stron informacyjnych i 9 z 10 najczęściej odwiedzanych serwisów rozrywkowych.

Jak wyglądają te dane dla Polski, niestety nikt nie sprawdził, ale wiemy, jak przedstawia się to w skali światowej. Imponująco. Już ponad 2,5 mln stron zintegrowało się z Facebookiem. Codziennie przybywa 10 tys. nowych witryn z lajkami.

Słowo like przetłumaczono na wiele języków (i z tego co widzę i rozumiem, tylko na polski niepoprawnie: "lubię" zamiast "podoba mi się"), co pokazuje grafika poniżej.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images/2011/04/like.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images/2011/04/like.jpg)

O sukcesie świadczy również fakt, że powstały różne mutacje facebookowego Lubię to!. Nasza Klasa poszła na całość i zrobiła jego kopię, którą nazwała Fajne!. Gigant Google nazwał swój przycisk "+1" i udaje, że to zupełnie coś innego - usługa społecznościowa, która służy polecaniu znajomym wyników wyszukiwania.

To wszystko świadczy o wielkim sukcesie Zuckerberga. Facebook cały czas się rozwija - niedługo osiągnie 700 mln użytkowników w skali światowej, ma już 10 mln w Polsce. W jakim stopniu jest to zasługa innowacyjnych funkcji, a w jakim internetowej mody?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.