Fisker Karma - hybrydowy sedan, który zachwyci nie tylko ekologów

Fisker Karma - hybrydowy sedan, który zachwyci nie tylko ekologów23.10.2011 17:00
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Firma Fisker Automotive po raz pierwszy pokazała światu swój samochód jeszcze w 2008 roku. Planowana wówczas na rok 2009 data rynkowego debiutu nie została jednak dotrzymana. Mimo opóźnienia projekt został w końcu doprowadzony do finału – na rynek trafia samochód łączący osiągi, wygląd i wygodę z troską o środowisko.

Fisker Karma - cz.1

Firma Fisker Automotive po raz pierwszy pokazała światu swój samochód jeszcze w 2008 roku. Planowana wówczas na rok 2009 data rynkowego debiutu nie została jednak dotrzymana. Mimo opóźnienia projekt został w końcu doprowadzony do finału – na rynek trafia samochód łączący osiągi, wygląd i wygodę z troską o środowisko.

Samochody napędzane prądem kojarzą się zazwyczaj ze stylistycznymi skrajnościami. Z jednej strony mamy śmiertelnie nudnego Priusa, a z drugiej ekstrawaganckie pojazdy o wyglądzie rodem z filmów SF. Firma Fisker Automotive zerwała z tym schematem.

Jej flagowy produkt, opisywany niedawno model Karma, to sedan PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) ze sportowym zacięciem. Ponieważ w zeszłym tygodniu samochód otrzymał certyfikat Environmental Protection Agency, może w końcu trafić do salonów.

Spalinowy silnik 2.0 nie jest używany do bezpośredniego napędu pojazdu. Jego zadaniem jest wytworzenie energii elektrycznej potrzebnej do jazdy i ładowania akumulatora. Samochód może być również podłączony do gniazdek elektrycznych 110 V.

Efektywność zastosowanego rozwiązania jest wysoka – ekwiwalent zużycia paliwa wynosi 53 MPG (mil na galon), czyli około 4,5 l/100 km. Choć nie jest to wynik tak dobry, jak w przypadku modelu Chevrolet Volt (93 MPG) czy Priusa (87 MPG), Karma oferuje w zamian kierowcy i pasażerom przyjemność sportowej jazdy i prędkość maksymalną sięgającą 201 km/h.

Dyrektor generalny i współzałożyciel Fisker Automotive Henrik Fisker podkreśla zarazem, że zasięg samochodu czerpiącego energię wyłącznie z akumulatora wynosi 80 km, co – jak wskazują badania zwyczajów kierowców – powinno w większości wypadków zapewnić podróżowanie bez potrzeby uruchamiania silnika spalinowego.

Zasięg może być dodatkowo zwiększony przez ogniwa fotowoltaiczne zainstalowane na dachu. Cena samochodu waha się w zależności od wyposażenia od 959 do niemal 110 tys. dolarów.

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Fisker Karma - cz.2

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Fisker Karma - cz. 3

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Karma Fisker - cz. 4

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.