Generacja MOB

Generacja MOB09.04.2010 07:07
Joanna Szczepaniak

Miłośnicy to ludzie zafascynowani nowymi technologiami. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ograniczony sposób.

Miłośnicy to ludzie zafascynowani nowymi technologiami. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ograniczony sposób.

Kolejny raport, kolejna wyodrębniona generacja, kolejne szufladki dla klasyfikowanego już na wszelkie możliwe sposoby internauty. „MOBILNOŚĆ 2010” to dokument badawczy o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków. Badanie zostało zrealizowane z inicjatywy iPlusa na przełomie 2009 i 2010 roku. Autorem badania jest dr Krzysztof Krejtz, z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Cały raport można pobrać tutaj.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/wykresinternetdoczego.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/wykresinternetdoczego.jpg)

Internet stał się codziennością

Gdzie korzystamy z internetu? Praktycznie wszędzie, gdzie jest to możliwe. Telefon komórkowy w kieszeni i laptop w modnym etui nie jest już wyrazem wysokiego statusu społecznego, ale niezbędną koniecznością w codziennym funkcjonowaniu. Internet obecnie stał się Technologią Oswojoną, na tyle, że przykładowo nie mówimy już „będziemy w internecie”, tylko „na Blipie” czy „na Facebooku”.

Internet wdarł się do kawiarni, pubów i restauracji, co więcej, zadomowił się także w kuchni. Podczas gotowania korzystamy z portalu z przepisami, a książka kucharska może nie odchodzi do lamusa, ale na pewno jej przydatność kończy się na efektownym prezentowaniu się między przyprawami, a kubkami do kawy.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/wykrescechy.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/wykrescechy.jpg)

Generacja MOB

Badanie wyodrębniło 3 rodzaje użytkowników internetu mobilnego – Miłośników, Obytych i Biernych. Warto wspomnieć, co jednak nie jest niczym zaskakującym, że internauci z dostępem mobilnym to ludzie w większości młodzi, mieszkający w dużych miastach, uczący się i mający wysoką samoocenę. Zdecydowana większość generacji MOB to mężczyźni (aż 64%), gdzie kobiet jest 36 %. Gorąca plotka i możliwość przekazywania sobie newsów z prędkością światła bardzo skutecznie powiększa liczbę kobiet korzystających z dobrodziejstwa przenośnego internetu, toteż statystyki te wyrównają się zapewne w bardzo szybkim tempie.

Miłośnicy to tzw. „gadżeciarze”, zafascynowani technicznymi nowinkami, którzy swoje wrażenia związane z użytkowaniem nowych sprzętów czy aplikacji opisują na blogach i forach.

[cytat]Jak piszą twórcy raportu „To zapewne wśród nich funkcjonuje pokolenie tubylców cyfrowych, ludzi dla których świat bez internetu nie istnieje.”[/cytat]

Obyci to chyba najpopularniejsza grupa w sieci, a należą do niej internauci, którzy traktują internet jako narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania zaznaczyli, że z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do własnego życia.

Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ściśle określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).

Mobilne zarządzanie znajomymi

Nie jest wielkim odkryciem, że im większe możliwości kontaktu z rodziną i przyjaciółmi tym lepsza jest więź między tymi osobami. Do takich wniosków doszli także autorzy badania pisząc, że internet mobilny rozluźnia kontakty międzyludzkie. Wbrew obiegowej opinii o niszczeniu więzi społecznych przez internet prawie 40% respondentów jako zaletę internetu mobilnego wymieniło właśnie lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną. Mobilne zarządanie znajomymi tak mocno zakorzeniło się w specyficznej formie korzystania z serwisów społecznościowych, że bardzo szybko znika podział na przestrzeń prywatną i publiczną, ponieważ z tych samych serwisów społecznościowych korzysta się zarówno w pracy, jak i w domu.

[cytat]W ramach podsumowania tego badania, które wyodrębniło generację MOB warto zacytować autorów raportu: „Przeprowadzone badanie utwierdza w przekonaniu, że jesteśmy świadkami nowego zjawiska w Polsce - kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego przy dużym udziale technologii mobilnej. Takie społeczeństwo bardziej wierzy we własne siły i możliwości, nie boi się wyzwań, a także niweluje cyfrowe wykluczenie.”[/cytat]

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.