HBO wykorzystało wizerunek polskich blogerów do reklamy serialu. Bo teraz blogerzy to celebryci

HBO wykorzystało wizerunek polskich blogerów do reklamy serialu. Bo teraz blogerzy to celebryci01.07.2014 11:16
"Pozostawieni"
Źródło zdjęć: © HBO
Marta Wawrzyn

W ramach promocji "Pozostawionych" HBO Polska rozesłało kilkunastu blogerom maila, w którym zasugerowało ich "zniknięcie" i włożyło w ich usta słowa, których nigdy nie powiedzieli. Blogerzy się oburzyli.

HBO ostro promuje swój nowy serial "Pozostawieni", opowiadający o tym, co się dzieje ze światem, po tym jak 2% populacji zniknęło w niewyjaśnionych okolicznościach. Zbiera on bardzo różne opinie od widzów i krytyków. Ja akurat pochwaliłam pilota, choć uważam, że parę potknięć się przytrafiło i na tym etapie trudno powiedzieć, czy rzeczywiście będzie to aż tak dobry serial, jak chciałabym, aby był.

Celebryci, którzy zniknęli

W pilocie "Pozostawionych" charakterystyczna jest scena z celebrytami, którzy zniknęli. Nie będę wymieniać, jakie nazwiska padły i czyje zdjęcia zobaczyliśmy na ekranie – dość powiedzieć, że scena wydała mi się mocno niepotrzebna. Nie dość, że nic nie wnosi do fabuły, to jeszcze wymieniono z nazwiska konkretne żyjące osoby. Bardzo znane.

Polskich blogerów HBO potraktowało podobnie jak celebrytów, to znaczy użyło ich wizerunku do promocji serialu. Kilkanaście znanych osób z polskiej blogosfery, m.in.Paweł Opydo (Zombiesamurai.pl) i Eliza Wydrych (Fashionelka.pl), otrzymało w weekend specyficzne e-maile ze spersonalizowanymi grafikami promującymi serial.

Paweł Opydo otrzymaną grafikę zamieścił na Facebooku z ostrym komentarzem, w którym napisał, że wizerunek blogerów wykorzystano do promocji serialu bez ich wiedzy i zgody, podpisując ich nazwiskami rzeczy, których "w żadnym wypadku by nie napisali". "Czy ktoś dostał podobnego maila z wymyślonym cytatem ze mnie? Bo jak tak, to podsyłam im wycenę takiego działania" – oznajmił oburzony bloger.

Źródło zdjęć: © Fot. Facebook/Paweł Opydo
Źródło zdjęć: © Fot. Facebook/Paweł Opydo

Polscy blogerzy prawie jak Sarkozy i Carla Bruni

HBO Polska przyznało, że przygotowało akcję bez pytania o zgodę na wykorzystanie wizerunku blogerów. Wyjaśniło też, że nie była to żadna reklama na wielką skalę. "Ta forma komunikatu była skierowana personalnie do każdego z blogerów, a nie do szerokiej publiczności. Celem było przekazanie informacji o nowej produkcji w niestandardowy sposób" – oznajmiła Agnieszka Niburska z HBO.

Czyli być może ci, którzy dostali maila, powinni poczuć się wyróżnieni. Są celebrytami w światku blogerskim, dlatego HBO wybrało właśnie ich. Problem w tym, że zrobiło – na mniejszą skalę, ale jednak - to, co kiedyś Ryanair, wykorzystując wizerunek polityków w reklamach. Oburzenie było wtedy dość duże, Sarkozy, który też znalazł się w takiej reklamie wraz z Carlą Bruni, tanie linie pozwał i udało mu się wygrać. Okazało się, że nawet osoby publiczne mają jeszcze jakieś prawa w dysponowaniu swoim wizerunkiem.

To samo tyczy się blogerów. Wkładanie w ich usta słów, których nie powiedzieli, związanych z serialem, o którym mogli nawet nie słyszeć, to przekroczenie pewnych granic. Nie dziwię się ich oburzeniu – nawet jeśli wydaje się przesadne w stosunku do tego, co się stało.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.