I po IPO - Facebook zadebiutował na giełdzie. „Przynęta na muppety” okazała się skuteczna?

I po IPO - Facebook zadebiutował na giełdzie. „Przynęta na muppety” okazała się skuteczna?18.05.2012 20:00
Czy nabywcy akcji Facebooka dali się złapać na

Wydarzenie, które od tygodni przykuwało uwagę komentatorów i inwestorów, jest już za nami. Facebook wycenił swoje akcje na najwyższym z prognozowanych poziomów, żądając za jedną 38 dolarów.

Wydarzenie, które od tygodni przykuwało uwagę komentatorów i inwestorów, jest już za nami. Facebook wycenił swoje akcje na najwyższym z prognozowanych poziomów, żądając za jedną 38 dolarów.

Na początek garść statystyk. Facebook udostępnił dokładnie 421 233 615 akcji, z czego 241 233 615 pochodzi od udziałowców. Sprzedaż, rozpoczęta 18, powinna zakończyć się 22 maja. Wycena akcji oznacza, że szacunkowa wartość firmy to obecnie 104 mld dolarów, jednak kwota ta jest jedynie przybliżona - zmienia się z godziny na godzinę w miarę zmian kursu akcji.

Dzięki wejściu na giełdę Facebook nie tylko pozyskał środki na dalszy rozwój, ale przy okazji zasilił konta kilku osób pokaźnymi kwotami. Mark Zuckerberg stał się bogatszy o niemal 1,5 mld dolarów. Blisko 850 mln zarobił również Peter Thiel, a nieco ponad 400 Reid Hoffman.

Rekordowe zyski odnotował przy tym fundusz Accel Partner, który zainwestował w Facebooka 15 mln dolarów. Inwestycja sprzed kilku lat przyniosła rekordowy zwrot. Za swoje 15 mln Accel Partners zyskał aż 2 mld!

Tuż po otwarciu kurs Facebooka wystrzelił w górę, wznosząc się z 38 do 45 dolarów za akcję, jednak szybko został skorygowany, wracając do poziomu wyjściowego, by ponownie wzrosnąć do 42 dolarów, co daje oczekiwany przez większość komentatorów, ponad 10-procentowy wzrost w pierwszych godzinach po otwarciu. Warto przy tym zwrócić uwagę na skrajne oceny perspektyw firmy.

Niemal połowa Amerykanów uważa, że obecne powodzenie Facebooka to efekt owczego pędu, a Business Insider obrazowo określił dzisiejsze IPO jako przynętę na muppety, nawiązując do określenia bankiera z banku Goldman Sachs, nazywającego tak klientów, którym można wcisnąć dowolne, śmieciowe akcje.

Z drugiej strony nie brak analityków, twierdzących coś dokładnie przeciwnego i zbijających argumenty o pęczniejącej bańce trafnym spostrzeżeniem, że współczesny Internet diametralnie różni się do tego, który wykreował katastrofalną bańkę dotcomów pod koniec lat 90.

Niezależnie od tego, kto ma rację, warto jednak przypomnieć, że rekordowa wycena Facebooka ma się na razie nijak do zysków tej firmy, które wprawdzie systematycznie rosną, ale ich wzrost jest wolniejszy od wzrostu przychodów i w 2011 roku sięgnął 1 mld dolarów przy przychodach wynoszących 3,7 mld.

Debiut Facebooka przyniósł przy okazji wiele rozczarowań – powody do narzekania mają udziałowcy Zyngi. Firma, słynąca z bijących rekordy popularności gier facebookowych wraz z debiutem serwisu społecznościowego zaczęła gwałtownie tracić, obniżając swoją wartość o 13 proc., po których obrót jej akcjami został wstrzymany.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.