Internet zbliża ludzi? Facebook obala teorię sześciu stopni oddalenia

Internet zbliża ludzi? Facebook obala teorię sześciu stopni oddalenia23.11.2011 19:00
Dzięki Sieci jesteśmy sobie coraz bliżsi ;) (Fot. Flickr/NASA Goddard Photo and Video/Lic. CC by)

Rozważania na temat wpływu Sieci i serwisów społecznościowych na relacje międzyludzkie są chyba równie stare, jak sama Sieć. Podczas gdy badacze toczą na ten temat jałowe dysputy, a telewizje śniadaniowe żyją kolejnym romansem ujawnionym dzięki Internetowi, Facebook obala starą teorię dotyczącą sieci znajomości. W jaki sposób?

Rozważania na temat wpływu Sieci i serwisów społecznościowych na relacje międzyludzkie są chyba równie stare, jak sama Sieć. Podczas gdy badacze toczą na ten temat jałowe dysputy, a telewizje śniadaniowe żyją kolejnym romansem ujawnionym dzięki Internetowi, Facebook obala starą teorię dotyczącą sieci znajomości. W jaki sposób?

Postawiona przed laty hipoteza głosiła, że w określonej społeczności dwie dowolnie wybrane osoby dzieli od siebie niewielka liczba stopni oddalenia. Krąg znajomych to pierwszy stopień, znajomi znajomych – drugi itd.

Hipotezę tę zweryfikowano w 1967 roku, gdy psycholog Stanley Milgram wysłał losowo wybranym osobom listy z prośbą, by dostarczyły je do jego przyjaciela. Jeśli przyjaciel Milgrama był im nieznany, mieli przekazać list komuś, kto – w ich opinii – miał być bliżej niego w sieci znajomości.

W praktyce okazało się, że aby list został przekazany od kompletnie przypadkowej osoby do określonego odbiorcy, wystarczyło przekazać go sześć razy.

Daily Mail przedstawił teorię za pomocą pięciu stopni ;) (Fot. DailyMail.co.uk)
Daily Mail przedstawił teorię za pomocą pięciu stopni ;) (Fot. DailyMail.co.uk)

Rezultat eksperymentu zaczął funkcjonować jako teoria sześciu stopni oddalenia. I pewnie trwałby sobie w niezmienionej formie jeszcze przez długie lata, gdyby badacze z Uniwersytetu w Mediolanie nie postanowili sprawdzić, jak założenia sprzed pół wieku sprawdzają się w czasach współczesnych.

Wymarzoną platformą do takiego eksperymentu okazał się Facebook, z którego aktywnie korzysta ponad 10 proc. populacji naszej planety. Wyniki badań dowiodły, że 99,6 proc. par dowolnych użytkowników Facebooka jest od siebie oddalonych najwyżej o 5 stopni oddalenia, a dla 92 proc. par odległość ta zmniejsza się do 4 stopni.

Co więcej, w granicach jednego kraju odległość ta była jeszcze mniejsza i wynosiła zaledwie 3 stopnie. Podsumowanie badań było jednoznaczne – stara teoria nie sprawdza się w czasach Facebooka. Dwóch dowolnych użytkowników dzieli na nim średnio zaledwie 4,74 stopnia. Co więcej, dystans ten skraca się w ostatnich latach – jeszcze w 2008 roku wskaźnik ten wynosił 5,28.

Co wynika z tych badań? Gdyby sieci znajomości na Facebooku odzwierciedlały rzeczywiste grupy znajomych, wnioski byłyby proste: świat się skurczył, a Internet radykalnie zmniejszył dystans między ludźmi.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.