iPad kontra Kindle. Wygrywa... papierowa książka

iPad kontra Kindle. Wygrywa... papierowa książka07.07.2010 16:57
iPad i Kindle
Krzysztof Cyło

Elektroniczna dystrybucja książek staje się coraz powszechniejsza. Ostatnio przeprowadzone badania wykazały jednak, że zwykłą, wydrukowaną książkę czyta się nawet do 10,7% szybciej, niż ebooki.

Elektroniczna dystrybucja książek staje się coraz powszechniejsza. Ostatnio przeprowadzone badania wykazały jednak, że zwykłą, wydrukowaną książkę czyta się nawet do 10,7% szybciej, niż ebooki.

Jaki jest najlepszy sposób na czytanie książek? Amazon Kindle, Apple iPad, ekran monitora, czy może „staromodna” książka? To pytanie zadał sobie Jakob Nielsen z Nielsen Norman Group. Przeprowadzone badanie na grupie 24 osób miało wykazać, która z tych platform jest najefektywniejsza i daje największą przyjemność z czytania.

Uczestników poproszono o przeczytania krótkiego opowiadania Ernesta Hemigwaya w druku oraz na trzech wspomnianych urządzeniach. Wybrano tego autora ze względu na prosty język przekazu i interesującą historię. Średni czas dla wszystkich członków wynosił 17 minut 40 sekund. Aby mieć pewność, że żaden z nich nie zafałszował wyników, wszyscy musieli odpowiedzieć na pytania sprawdzające znajomość treści utworu.

Wyniki są chyba oczywiste. Najszybciej czyta się zwykłą książkę. W przypadku iPada opóźnienie wynosi 6,2%, a Kindle – wspomniane 10,7%. Nie podano rezultatu PCtów, jest on jednak jeszcze gorszy. Ze względu na niewielką ilość uczestników, wyniki nie są do końca miarodajne. Różnica między urządzeniem Amazon a tabletem Apple jest tak naprawdę niewielka. Oznacza to, że na podstawie tych badań niemożliwe jest określenie, który z testowanych e-czytników jest lepszy. Pewne jest natomiast, że najefektywniej czyta się słowo drukowane.

Na koniec respondenci ocenili satysfakcję płynącą z czytania na poszczególnych platformach. W siedmiostopniowej skali najsłabiej wypadły komputery osobiste. Wynik 3,6 stoi daleko w tyle za konkurencją. iPad, Kindle i książka uzyskały odpowiednio: 5,8, 5,7 i 5,6. Różnica jest niewielka, ale jednak - to na e-readerach czyta się przyjemniej.

W przypadku iPada uczestnicy skarżyli się na stosunkowo dużą wagę urządzenia. Pozytywnie ocenili jednak aplikację iBooks, która daje poczucie obcowania z prawdziwym papierem (animacja przewracania strony). Kindle z kolei, oferuje zbyt niski kontrast obrazu. Szare litery na szarym tle nie sprzyjają czytaniu. „Old-schoolowe” książki są za to najbardziej relaksujące. Natomiast czytanie na ekranie monitora kojarzyło się uczestnikom badania z pracą. Stąd tak niski wynik.

Warto jednak wspomnieć, że Amazon wypuścił właśnie nowszą wersję swojego urządzenia. Model DX (na powyższym zdjęciu) oferuje o 50% wyższy kontrast.

Źródło: CNN

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.