Jak bez problemu zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?

Jak bez problemu zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?15.06.2010 20:12
Joanna Szczepaniak

Eksperci Merlin.pl w bardzo czytelny sposób opisali prawa konsumentów przy zakupach internetowych. Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd. Jak się „nie dać”?

Eksperci Merlin.pl w bardzo czytelny sposób opisali prawa konsumentów przy zakupach internetowych. Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd. Jak się „nie dać”?

Zwrot towarów zakupionych zarówno za pośrednictwem sklepu internetowego, jak również w sposób tradycyjny jest częstym tematem dyskusji i sporów. Nie trudno zauważyć, że wirtualny shopping znacząco różni się od zakupów tradycyjnych, toteż znajomość praw konsumenckich znacznie ułatwi poruszanie się w tej dziedzinie.

Jakie prawa przysługują klientom przy zakupach w Internecie? Ile dni mają kupujący na zwrot towaru, a ile na reklamację? Po jakim czasie mogą odzyskać pieniądze? Które towary zakupione w Internecie podlegają zwrotowi, a które nie? Odpowiedzi na te pytania nie są takie same, jak w przypadku zakupów tradycjnych.

Poznaj swoje prawa internetowego klienta

Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd – mówi Agata Czarnowska, Specjalista ds. PR w Merlin.pl. – Każdy kupujący w sklepie internetowym ma prawo zwrócić towar w ciągu 10 dni, nawet jeśli nie stwierdzono wad fabrycznych i uszkodzeń. W Merlin.pl kupujący zgodnie z regulaminem sklepu ma dodatkowe 20 dni na podjęcie tej decyzji. Następnie wirtualny sprzedawca ma 14 dni roboczych na zwrot wpłaconej przez klienta kwoty.

Warto wiedzieć, że odstępstwa od tej zasady dotyczą m. in. nagrań audiowizualnych, programów komputerowych po usunięciu oryginalnego opakowania i aukcji internetowych. Towar zakupiony przez aukcję internetową można natomiast zwrócić, kiedy wystawiony przedmiot został zakupiony w trybie „kup teraz”.

Czym się rządzi prawo reklamacji?

Kolejna bardzo przydatna informacja jest taka, że przedsiębiorca prowadzący e-sklep, zawsze ma obowiązek zapewnić swoim klientom możliwość zareklamowania nabytego towaru. W ciągu dwóch lat od daty zakupu, nabywca może złożyć reklamację. Składając reklamację, klient może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, odstąpienia od umowy a jeśli żadna z tych opcji nie jest możliwa, obniżenia ceny.

Kupujesz za granicą? Musisz to wiedzieć
O Projekcie unijnej dyrektywy w sprawie praw konsumentów była mowa już w październiku 2008 roku i wciąż trwają nad nim prace – mówi Agata Czarnowska. – Dokument przewiduje m.in., że do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa musi być dołączony formularz odstąpienia od umowy. Komisja chce też ujednolicenia terminu na odstąpienie od kontraktu i zapisania w gwarancji informacji o prawach przysługujących konsumentowi w związku z reklamacją. Ujednolicenie prawodawstwa w tej materii będzie znacznym ułatwieniem i pozwoli uniknąć wielu konfliktów i nieporozumień. W Merlin.pl nasze produkty często wysyłamy za granicę. Projekt wspólnych przepisów w ramach samej Unii Europejskiej jest wyjściem naprzeciw potrzebom zarówno sprzedawców, jak i nabywców.

Znajomość przepisów prawa wśród korzystających ze sklepów internetowych może w znacznym stopniu przyczynić się do ograniczenia nadużyć, do których dochodzi podczas kontaktów z nierzetelnymi sprzedawcami. Przed wyborem sklepu internetowego warto jednak sprawdzić, jakie zapisy w regulaminie warunkują reklamacje zakupionych towarów.

Źródło: merlin.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.