Jak być bezpiecznym na Facebooku? Przewodnik po nowych ustawieniach

Jak być bezpiecznym na Facebooku? Przewodnik po nowych ustawieniach25.10.2011 09:37
Bezpiecznie jak w starym sejfie (Fot. Flickr/MoneyBlogNewz/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Ustawienia prywatności na Facebooku ciągle się zmieniają i stają się coraz bardziej skomplikowane. Jak w tym wszystkim się połapać? Tłumaczymy nowe ustawienia krok po kroku.

Ustawienia prywatności na Facebooku ciągle się zmieniają i stają się coraz bardziej skomplikowane. Jak w tym wszystkim się połapać? Tłumaczymy nowe ustawienia krok po kroku.

Timeline'a (po polsku niefortunnie nazwanego Wehikułem czasu) dla wszystkich wciąż nie ma, ale widać, że Zuckerberg i spółka ciągle coś kombinują. Przejawia się to w coraz bardziej skomplikowanych ustawieniach prywatności. O części z nich już pisałem, teraz pora na nieco pełniejszy przewodnik.

Jeśli Facebook proponował Wam swój przewodnik po nowych ustawieniach, oczywiście warto skorzystać. Jeśli nie, w naszym też znajdziecie wszystko, co wypada wiedzieć, zanim wrzuci się zdjęcie swojej dziewczyny albo dziecka.

Z kim jesteś?

Jak łatwo się domyślić, jest to dość niebezpieczna funkcja. Ułatwia ona zadanie wszelkim internetowym złodziejom i oszustom – a na dodatek pozwala tagować osoby, które niekoniecznie tego sobie życzą.

Jeśli nie masz potrzeby chwalenia się tym, że jesz obiad nie sam, tylko z Krysią, najlepiej z niej po prostu nie korzystaj. Jeśli jednak nie jesteś się w stanie powstrzymać, pamiętaj, że ryzykujesz bezpieczeństwem nie tylko swoim, ale też Krysi.

Gdzie jesteś?

Na Facebooku w bardzo prosty sposób można teraz dodać swoją lokalizację. Internetowych ekshibicjonistów na pewno to ucieszy. Gdy nie chcesz, żeby jakiś potencjalny złodziej wiedział, że znajdujesz się właśnie w Gdańsku, a nie w swoim domu w Warszawie, lepiej wyłącz tę funkcję.

Wystarczy kliknąć Nie dodawaj lokalizacji – i masz spokój. Jeżeli jednak nie przeszkadza Ci, że wszyscy Twoi znajomi wiedzą, gdzie się znajdujesz - korzystaj z tej funkcji śmiało. Raczej nie stanie Ci się krzywda, jeśli masz na Facebooku tylko 20 naprawdę bliskich znajomych, a Twoje posty nie są widoczne publicznie.

Kontrola prywatności

Pamiętaj, że za każdym razem, kiedy wrzucasz status, możesz wybrać, do jakiej grupy osób go kierujesz. Możesz skierować go do wszystkich, tylko do przyjaciół lub do wybranych grup przyjaciół.

Możesz też skorzystać z opcji Ustawienie niestandardowe. W tym ostatnim przypadku wybierasz konkretne osoby, dla których dany post jest widoczny, a także osoby, które go zobaczyć nie będą mogły.

Jeśli aktualizując status, wybierzesz którąś z tych grup, pamiętaj, że podczas następnej aktualizacji Facebook automatycznie skieruje Twój post do tej samej grupy – chyba że będziesz pamiętać, aby to zmienić.

W przewodniku Facebooka można znaleźć zgrabne podsumowanie wszystkich trzech powyższych funkcji w formie grafiki. Nie ma tu niczego, czego nie napisałbym powyżej, ale jeśli chcecie zobaczyć to jeszcze w tej wersji – proszę bardzo, oto ona.

Ustawienia konta

Następnie przejdź do części Bezpieczeństwo, gdzie możesz ustawić zabezpieczenia, takie jak: bezpieczne przeglądanie, powiadomienia dotyczące logowania, zatwierdzanie logowania, hasła do aplikacji i rozpoznawane urządzenia.

Włączenie bezpiecznego przeglądania oznacza, że od tej pory będziesz używać Facebooka z bezpiecznym prefiksem https, a nie zwykłym http. Po wyborze opcji powiadomień o logowaniu z nieznanego urządzenia przy każdej takiej próbie dostaniesz od Facebooka SMS-a lub e-mail.

Możesz też sprawić, żeby Facebook żądał kodu bezpieczeństwa podczas logowania z nieznanego urządzenia. To już Twój wybór, czy to sobie włączysz, czy nie. Jak na mój gust to lekka przesada, ale rozumiem, że są osoby, które na Facebooka wrzucają dużo zdjęć i naprawdę prywatne wynurzenia, a także mnóstwo danych. Im to się może przydać.

Możesz też wygenerować hasła do aplikacji, z których korzystasz. Przy włączonym zatwierdzaniu logowania dostaniesz za każdym razem informację, kiedy aplikacja będzie próbowała uzyskać dostęp do Twoich danych.

Zajrzyj także do rozpoznawanych urządzeń i aktywnych sesji. Jeśli jest tu coś, czego nie poznajesz, natychmiast odetnij temu dostęp do Twojego Facebooka.

Nowe ustawienia prywatności

Nowe ustawienia prywatności trochę różnią się od poprzedniej wersji. Tutaj możesz określić swoje domyślne ustawienia prywatności – czyli do kogo chcesz kierować swoje posty. Jest to o tyle ważne, że są aplikacje, które nie oferują wyboru podczas publikacji (np. Facebook for Blackberry).

Następnie możesz wybrać szczegółowe ustawienia: sposób kontaktowania się ze znajomymi, tagi (znaczniki), zawartość, którą udostępniasz aplikacjom i grom, grono osób, które może widzieć Twoje starsze posty, a także zablokowane osoby i aplikacje.

Warto przejrzeć wszystko po kolei i określić, kto ma dostęp do czego na Twoim profilu facebookowym, kto może zaprosić Cię do znajomych, kto może wysyłać Ci wiadomości itd.

Warto też kliknąć Jak działają tagi – i określić, na ile możesz pozwolić Twoim znajomym. Ja oczywiście uważam, że im mniej tagowania, tym lepiej, bo inaczej nigdy nie wiadomo, kto zobaczy Cię na zdjęciu, na którym niekoniecznie chciałbyś być rozpoznany.

Koniecznie przejrzyj też Aplikacje i witryny. Można tutaj szybko usunąć aplikacje spamerskie bądź po prostu takie, z których od dawna nie korzystałeś. Polecałbym też dokładnie zweryfikować informacje, które inni użytkownicy mogą o Tobie udostępniać aplikacjom.

Większość z nich jest domyślnie zaznaczona – moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie.

Jeśli chcesz, to możesz teraz ograniczyć grono odbiorców swoich starszych postów. Możesz też wygodnie zarządzać blokowaniem konkretnych osób i aplikacji, a także zaproszeń do wzięcia udziału w wydarzeniu.

Jak widzicie, nowych ustawień jest naprawdę dużo – na tyle dużo, że nie dziwi mnie, iż większość użytkowników Facebooka nie ma pojęcia o żadnych zmianach. Warto jednak zapoznać się z nimi, bo chwalenie się wszystkim przed wszystkimi może się źle skończyć.

Źródło: ESET

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.