Jak dziękować pracownikom (i innym ludziom)?

Jak dziękować pracownikom (i innym ludziom)?21.07.2009 11:00
SXC.hu/Mike Johnson
Sabina Stodolak

Gniewomir napisał jakiś czas temu o tym, że zwykłe dziękuję, jest dla pracownika niekiedy więcej warte niż premia finansowa. A dla pracodawcy to najtańsza forma motywowania pracowników. I ma w tym 100% rację - w światku HR od dawna zresztą wiadomo że nic nie działa tak mocno jak motywacja pozafinansowa. A ?dziękuje" to jedna z opcji. Jest w tym jednak pewna pułapka. Nie każde "dziękuję" jest bowiem "dziękuję" odpowiednim, które wywrze taki efekt, jakiego oczekujemy. Jak zatem dziękować?

Gniewomir napisał jakiś czas temu o tym, że zwykłe dziękuję, jest dla pracownika niekiedy więcej warte niż premia finansowa. A dla pracodawcy to najtańsza forma motywowania pracowników. I ma w tym 100% rację - w światku HR od dawna zresztą wiadomo że nic nie działa tak mocno jak motywacja pozafinansowa. A ?dziękuje" to jedna z opcji. Jest w tym jednak pewna pułapka. Nie każde "dziękuję" jest bowiem "dziękuję" odpowiednim, które wywrze taki efekt, jakiego oczekujemy. Jak zatem dziękować?

Za co można podziękować pracownikowi?

Podziękowania nie muszą odnosić się stricte do obowiązków służbowych czyli de facto wykonania danego zadania. Tak naprawdę im szerzej będziemy patrzeć na działanie pracownika w firmie i dziękować za różne jego przejawy, tym mocniej wpłyniemy na motywację pracownika do rozwoju. I to nie tylko rozwoju jednokierunkowego, skoncentrowanego na efektywności czy szybkości ?realizacji planu".

Dziękujemy więc za:

  • wykonane zadanie
  • pomóc innemu współpracownikowi
  • zajęcie się nowym pracownikiem
  • znalezienie kreatywnego sposobu na przyspieszenie pracy
  • zorganizowanie imprezy pracowniczej
  • zaangażowanie w firmę

Innymi słowy, za wszystko w czym pracownik się wykazał i co było przekroczeniem jego standardu - w ten sposób motywujemy go do dalszej pracy. (Pracownik, który poświęcił dwa dni na wdrożenie nowego pracownika z własnej inicjatywy, a nie usłyszał ani słowa podziękowania, na drugi raz nie podejmie się takiego trudu).

Jak podziękować?

Dziękować można indywidualnie i grupowo. Personalnie i publicznie. Osobiście i poprzez inne narzędzia (telefon, mail). Możliwości jest wiele, zawsze jednak, podziękowania muszą:

  • **być szczere **(wiemy dlaczego i za co dziękujemy, kiedy dziękujemy patrzymy w oczy rozmówcy, uśmiechamy się- jeśli jesteś zawstydzony lub zażenowany tym że dziękujesz, poćwicz w domu na żonie, zanim pójdziesz do pracownika)
  • być kierowane wprost i personalizowane (zwracamy się do osoby, nie przekazujemy podziękowań przez inne osoby)
  • **mieć swoje miejsce i czas **- błędem jest dziękowanie na pięć minut przed końcem pracy, kiedy pracownik marzy o tym by wyjść z roboty i tak naprawdę, wezwanie do gabinetu szefa jest dla niego ryzykiem, że będzie musiał zostać dłużej. Także Ty musisz mieć na podziękowania czas. Kolejny częsty błąd to podziękowania rzucane w pośpiechu, między jednym a drugim telefonem.
  • zawierać temat podziękowań (czyli trzeba się przygotować- inaczej poczułbyś się słysząc ?Dziękują Kowalski za załatwienie tej sprawy z tym klientem Nowakiem\ a inaczej ?Dziękuję za profesjonalne podejście i bardzo dobrą obsługę naszego trudnego klienta. Wykazałeś się dużym taktem, odpowiedzialnością i wiedzą. Naprawdę cieszę się, że mam w zespole takiego profesjonalistę.)
  • być dostosowane do sytuacji - kolejnym błędem jest pławiący się w podziękowania szef, który dzieje nawet za to, że pracownik w ogóle przyszedł do roboty. Aby podziękowania mogły być skuteczne, muszą być udzielane adekwatnie do sytuacji.

Nie masz pracowników ani nawet własnego zespołu? Nie szkodzi - stosuj ?dziękuję" w kontaktach ze znajomymi, profesorami na uczelni, a nawet barmanami którzy leją ci piwo w pubie. Nie tylko wytrenujesz sobie tą umiejętność na przyszłe okoliczności zawodowe, ale również znajomi chętniej pożyczą Ci notatki czy kasę, profesorowie pozytywnie cię zapamiętają, a barman zawsze będzie lał ci kilka milimetrów ponad kreskę.

A tak poza tym jest jeszcze jedno magiczne słowo klucz które otwiera serca i umysły pracowników (i kolegów) - to słowo brzmi ?proszę".

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.