Jak nie etykietować innych?

Jak nie etykietować innych?04.05.2009 11:00
paluch
Sabina Stodolak

czyli jak usprawnić komunikację z innymi cz. I

Etykietowanie to proces nadawania określeń osobom czy grupom, które opisując ich zachowanie najczęściej doprowadzają do pojawienia się tego właśnie zachowania (samospełniające się proroctwo) bądź do stereotypizacji. Nie naukowo dziś jednak będzie, tylko po ludzku. Większość z nas etykietuje non stop - mówimy o kimś ?on jest głupi", ?to debil" , ?ona jest bezguściem", ?jesteś nieodpowiedzialny". Takie frazy nie dość że nic nie wnoszą do rozmowy to jeszcze wywołują u drugiej osoby złość, frustrację, smutek i całą masę negatywnych emocji. Jak to zmienić?

czyli jak usprawnić komunikację z innymi cz. I

Etykietowanie to proces nadawania określeń osobom czy grupom, które opisując ich zachowanie najczęściej doprowadzają do pojawienia się tego właśnie zachowania (samospełniające się proroctwo) bądź do stereotypizacji. Nie naukowo dziś jednak będzie, tylko po ludzku. Większość z nas etykietuje non stop - mówimy o kimś ?on jest głupi", ?to debil" , ?ona jest bezguściem", ?jesteś nieodpowiedzialny". Takie frazy nie dość że nic nie wnoszą do rozmowy to jeszcze wywołują u drugiej osoby złość, frustrację, smutek i całą masę negatywnych emocji. Jak to zmienić?

Zmiana sposobu mówienia w kontekście etykiet nie jest prosta - z etykietami żyjemy. Niemniej jednak jeśli chcemy poprawić komunikację z drugą osobą, warto się postarać. Podstawową zasadą jest odnoszenie się do innych nie poprzez słowa które opisują tą osobę (czyli poprzez jej ocenę), ale poprzez opis jej ZACHOWANIA.

Czyli - zamiast mówić ?jesteś taki nieodpowiedzialny! Znów nie dopilnowałeś wysłania PITu na czas" lepiej powiedzieć ?Nie dopilnowałeś wysłania PITu, to nieodpowiedzialne". Zamiast ?jesteś bezguściem - jak mogłaś się tak ubrać" można powiedzieć ?dziś ubrałaś się nie najlepiej - te rzeczy nie pasują do siebie", zamiast ?jesteś głupi" - ?to co zrobiłeś wczoraj było głupie".

Zmiana niby niewielka - ale wypróbujcie to w praktyce. Opisanie komuś w negatywach jego zachowania nie zamyka nam kontaktu z drugą osobą, nie wywołuje złości czy smutku, a w nas nie uaktywnia poczucia winy. Poza tym pozostawia drugiej osobie furtkę do pracy nad sobą- nad zachowaniem można bowiem pracować, nad tym jacy jesteśmy - znacznie trudniej.

fot.:Deniz Ongar

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.