Jak poradzić sobie ze złością (6 kroków)

Jak poradzić sobie ze złością (6 kroków)22.07.2009 11:00
zarzadzanie-zloscia
Sabina Stodolak

Złoszczą nas różne rzeczy - szef, klient, matka, kolejka w sklepie, ptak, który narobi nam na głowę. Każdy z nas ma też różny poziom tolerancji na wydarzenia negatywne i różny poziom reaktywności (odpowiadającej za to czy zdenerwujemy się błyskawicznie, czy też złość dopada nas dopiero w momencie kiedy naprawdę zawalił się świat). Niezależnie jednak od tego kiedy i jak się złościmy, uczucie to dotyka każdego z nas. Od tego zaś jak sobie ze złością radzimy zależy zarówno nasze zdrowie psychiczne (tak, tak, wrzody i raka hodujemy sobie częściowo sami), stosunki z otoczeniem i nasze samopoczucie.

Jak zatem zarządzać własnym gniewem by nie uszkodzić ani siebie, ani innych?

Złoszczą nas różne rzeczy - szef, klient, matka, kolejka w sklepie, ptak, który narobi nam na głowę. Każdy z nas ma też różny poziom tolerancji na wydarzenia negatywne i różny poziom reaktywności (odpowiadającej za to czy zdenerwujemy się błyskawicznie, czy też złość dopada nas dopiero w momencie kiedy naprawdę zawalił się świat). Niezależnie jednak od tego kiedy i jak się złościmy, uczucie to dotyka każdego z nas. Od tego zaś jak sobie ze złością radzimy zależy zarówno nasze zdrowie psychiczne (tak, tak, wrzody i raka hodujemy sobie częściowo sami), stosunki z otoczeniem i nasze samopoczucie.

Jak zatem zarządzać własnym gniewem by nie uszkodzić ani siebie, ani innych?

  1. wycofaj się z sytuacjiPierwszą rzeczą którą powinieneś zrobić jeśli czujesz, że narasta gniew czy złość, to wycofanie się z sytuacji. Wystarczy, że symbolicznie zrobisz trzy kroki do tyłu lub pozwolisz sobie na przerwę w myślach. Pomaga liczenie od 1-10. To pozwoli nieco ochłonąć i uniknąć destrukcyjnego wybuchu.
  2. przyznaj się do emocji, które odczuwaszDziewczyna pyta Cię czy jesteś zły, a ty na to cedzisz przez zaciśnięte zęby ?N I E\ - znasz to skądś? W zarządzaniu złością trzeba umieć przyznać się do tego, że coś nas zezłościło. Masz prawo do odczuwania tych emocji,. Uświadom je sobie. (pomaga powiedzenie sobie po cichu ?Tak, jestem zły\
  3. zidentyfikuj źródło złościJak już nieco ochłoniesz, zidentyfikuj to co Cię zezłościło. Osoba, sytuacja, konkretny fakt. To pozwoli Ci na podjęcie dalszych sensownych kroków zamiast rzucania się po omacku na wszystko dookoła. (może być na przykład tak, że zirytował Cię twój klient, ale ponieważ nie możesz nakrzyczeć na klienta, wyżywasz się na swoim koledze, albo na zszywaczu biurowym)
  4. skonfrontuj się ze źródłemMając wiedzę na temat tego co cię zezłościło możesz dążyć do konfrontacji, czyli z tym na co masz wpływ próbować sobie poradzić, a to na co wpływu nie masz - zaakceptować, bo złość i tak niczego nie zmieni. (tak jak w modlitwie AA:Boże, użycz mi pogody ducha,abym godził się z tym czego zmienić nie mogę,Odwagi, abym zmieniał to, co zmienić mogę,I Mądrości, abym odróżniał jedno od drugiego.
  5. poradź się osoby trzeciejJeśli nie masz siły się skonfrontować z tym co Cię zezłościło (np. z szefem) znajdź sobie osobę, której opowiesz o wydarzeniu i która pomoże Ci ocenić, bądź poradzi co zrobić dalej.
  6. idź dalejZłość to uczucie, które może zjeść cię od środka, powstrzymać od działania i tak naprawdę, jeśli nic z nią nie zrobisz, zahamuje Cię. Nawet jeśli nie możesz usunąć tego co Cię złości, idź dalej - pozwalając złości wygrać- przegrasz Ty.

Źródło: lifespy.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.