Jak prosić o pomoc by nie wyjść na ignoranta?

Jak prosić o pomoc by nie wyjść na ignoranta?08.11.2009 11:00
help message
Sabina Stodolak

Nie jesteś wszechwidzący. Nikt nie jest. A to oznacza, że raz na czas staniesz twarzą w twarz z sytuacją w której okaże się, że nie wiesz co zrobić lub nie umiesz czegoś wykonać. Co robisz w takiej sytuacji? W zasadzie masz dwa wyjścia ? pójść po pomoc, lub próbować rozpracować samemu problem. Samodzielność jest cenioną cechą pracownika, ale niesie ze sobą ryzyko zmarnowania ogromnej ilości czasu. Ty stracisz 4 godziny aby zorientować się jak wypełnić określony formularz, a Twój kolega zza biurka, który wypełnił ich 100 pokazałby ci jak to zrobić w 15 minut. Z drugiej strony, pytanie przy każdej okazji drugiej osoby jak coś zrobić, może dawać świadectwo naszej niekompetencji. A nawet jeśli jesteśmy w istocie nieco niekompetentni, wolelibyśmy przecież aby nikt się o tym nie dowiedział. A na pewno nie nasz szef. Jak zatem prosić o pomoc ale w taki sposób, by nie wyjść na nie znające się na temacie sieroty?

Nie jesteś wszechwidzący. Nikt nie jest. A to oznacza, że raz na czas staniesz twarzą w twarz z sytuacją w której okaże się, że nie wiesz co zrobić lub nie umiesz czegoś wykonać. Co robisz w takiej sytuacji? W zasadzie masz dwa wyjścia ? pójść po pomoc, lub próbować rozpracować samemu problem. Samodzielność jest cenioną cechą pracownika, ale niesie ze sobą ryzyko zmarnowania ogromnej ilości czasu. Ty stracisz 4 godziny aby zorientować się jak wypełnić określony formularz, a Twój kolega zza biurka, który wypełnił ich 100 pokazałby ci jak to zrobić w 15 minut. Z drugiej strony, pytanie przy każdej okazji drugiej osoby jak coś zrobić, może dawać świadectwo naszej niekompetencji. A nawet jeśli jesteśmy w istocie nieco niekompetentni, wolelibyśmy przecież aby nikt się o tym nie dowiedział. A na pewno nie nasz szef. Jak zatem prosić o pomoc ale w taki sposób, by nie wyjść na nie znające się na temacie sieroty?

Jest na to sposób. Musisz tylko do prośby o pomoc się przygotować i zrobić to w określony sposób.

  1. Rozpocznij proszenie od powiedzenia tego co już wiesz

Nie zaczynaj rozmowy od ?Wiesz, mam problem z tymi formularzami, pomóż mi? Zbierz informacje na temat twojego problemu i ustal co już wiesz i potrafisz zrobić samodzielnie. Najpierw osobie, którą prosisz o pomoc, opisz sytuację wraz z tym co już udało ci się zrobić.

Przykład:

?Kaśka, mam te papiery do Banku o kredyt do wypełnienia. Część już mam gotową, te dwa druki uzupełniłam częściowo, ale w przypadku konieczności obliczenia kosztów miesięcznych wydatków mam problem, czy możesz mi pomóc w tym??

  1. Proś o informację zwrotną lub wyjaśnienie, nie o to aby ktoś zrobił coś za ciebie

Zamiast pytać ?i co teraz?? lub ?czy możesz na to rzucić okiem?? zdecyduj w jakim kierunku TY uważasz że powinno się pójść i zapytaj czy to założenie jest zgodne z prawdą. Jeśli nie będzie, twój rozmówca wyprowadzi cię z błędu (ale będzie widział że miałeś inicjatywę), jeśli zaś szedłeś w słusznym kierunku wyjdzie na to, że przecież wiedziałeś jak to zrobić, tylko potrzebowałeś zachęty i bezpieczeństwa.

Przykład:

?Wydaje mi się, że powinnam tu doliczyć również koszty utrzymania samochodu, mam rację??

  1. Jeśli nie wiesz w jakim iść kierunku, proś tak, aby uzyskać konkretną odpowiedź

Stwierdzenie ?nie umiem tego zrobić? i trzepnięcie formularzami o stół przedstawi cię jako osobę nieprofesjonalną. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, zapytaj rozmówcę o opinię lub o jej doświadczenia

Przykład: ?Jak uważasz, od czego powinnam zacząć? Mnie wydaje się że od?? , ?znasz może kogoś kto ma za sobą świeżą walkę z bankami??

Dobry dobór słów i dopracowanie problemu w którym prosimy o pomoc sprawi, że nie stworzymy wrażenia osoby bezradnej czy mało rozgarniętej, ale osoby, która mimo bagażu wiedzy i doświadczenia nie boi się przyznać do tego że czegoś nie wie. Jest to szczególnie ważne wtedy, kiedy pracujemy w rywalizacyjnym środowisku pracy. Taki sposób proszenia o pomoc ma jeszcze jedną zaletę - oszczędza czas osoby którą prosimy o pomoc (nie musi ona bowiem wszystkiego nam tłumaczyć- wie od razu co wiemy, a czego nie). W efekcie, osoba taka lepiej zniesie 5 naszych pytań niż dwa pytania od innej osoby, która rozkłada bezradnie ręce.  Jesteśmy więc dodatkowo bardziej lubiani!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.