Jak przepraszać?

Jak przepraszać?04.12.2009 11:00
robleto/flickr.com
Sabina Stodolak

Wiemy już jak dziękować innym. A czy umiemy przepraszać? Wydawałoby się, że przepraszanie, jest tak podstawowym elementem savoir vivre i naszego codziennego życia, że każdy z nas umie przepraszać. Doświadczenie mówi nam jednak co innego. Czy zdarzyło Wam się kiedyś, że zostaliście przeproszeni przez przyjaciela czy współpracownika, ale forma tych przeprosin była taka, że zamiast poczuć się przeproszonymi poczuliście się obrażeni (a przynajmniej nieusatysfakcjonowani przeprosinami)? Choć wiemy, że czasem trzeba przeprosić, nie zawsze wiemy jak to zrobić tak, by to ?przepraszam? rzeczywiście coś znaczyło.

Wiemy już jak dziękować innym. A czy umiemy przepraszać? Wydawałoby się, że przepraszanie, jest tak podstawowym elementem savoir vivre i naszego codziennego życia, że każdy z nas umie przepraszać. Doświadczenie mówi nam jednak co innego. Czy zdarzyło Wam się kiedyś, że zostaliście przeproszeni przez przyjaciela czy współpracownika, ale forma tych przeprosin była taka, że zamiast poczuć się przeproszonymi poczuliście się obrażeni (a przynajmniej nieusatysfakcjonowani przeprosinami)? Choć wiemy, że czasem trzeba przeprosić, nie zawsze wiemy jak to zrobić tak, by to ?przepraszam? rzeczywiście coś znaczyło.

Zastanówmy się, czego oczekuje od nas osoba, którą mamy za coś przeprosić. Zdawkowego, wymruczanego ?przepraszam?? A może ?przepraszam? po którym następuje monolog, z którego wynika, że to co się stało to jednak wina osoby która oczekuje przeprosin? Nie, osoba której wyrządziło się krzywdę lub przykrość oczekuje:

  • zrozumienia swojego błędu u przepraszającego
  • poczucia winy u przepraszającego
  • okazania tego poczucia winy w jasny i wyraźny sposób
  • zadośćuczynienia

Jak przepraszać?

jak najszybciej ? noszenie się z zamiarem przeprosin, bo się wstydzimy, nie wiemy jak zacząć lub mamy nadzieję że ?przyschnie? tylko dodatkowo frustruje, rozczarowuje i wzmaga poczucie żalu u osoby, którą skrzywdziliśmy czy obraziliśmy

wprost ? bukiet kwiatów wręczony po awanturze swojej drugiej połówce, bez słowa ?przepraszam?, może wprawdzie poprawić nasze relacje, ale niesmak pozostania ?nieprzeproszonym? pozostaje (zwłaszcza u kobiet)

bezpośrednio ? czyli twarzą w twarz (jeśli to niemożliwe można oczywiście wykorzystać telefon, komunikator, mail). Nie można jednak cedować przeprosin na drugą osobę. Mówiąc wprost, jeśli np. nie przyjdziesz na czyjeś urodziny, zadzwoń i przeproś, a nie przekazuj tej informacji przez koleżankę w postaci ?*słuchaj, Kaśka, przeproś Tomka ode mnie, że nie mogłam przyjść na jego urodziny? *? takie przeprosiny nie dość, że nie mają efektu pozytywnego to dodatkowo ranią drugą osobę, ma ona bowiem poczucie, że nie była warta nawet 5 minut twojego czasu i 50 groszy wydanych na telefon.

jasno ? jeśli przepraszasz, to powinieneś wiedzieć za co przepraszasz. Aby przeprosiny miały sens, musisz udowodnić drugiej osobie, że rozumiesz dlaczego jest zła czy urażona. Samo ?przepraszam? często nie wystarczy. Jeśli np. przepraszasz swojego chłopaka za kłamstwo, to przy samym ?przepraszam? on nie ma pewności, czy przepraszasz za to, że go okłamałaś, czy za to że dałaś się złapać.

pokazując, że ci jest przykro ? nikt nie oczekuje przeprosin, jeśli nie idzie za nimi u osoby przepraszającej poczucie winy. ?Co mi po tym, że przepraszasz za spóźnienie, skoro wcale nie jest ci za to przykro, nie szanujesz mnie i mojego czasu i wcale na drugi raz nie będziesz bardziej uważał na to, aby się nie spóźnić? ? mieliście kiedyś takie myśli po usłyszeniu przeprosin? Nie chodzi o to aby się biczować, ale jeśli przepraszasz, to tylko wtedy, kiedy jest ci rzeczywiście przykro. Jeśli ci przykro nie jest, nie przepraszaj ? to i tak niczego nie poprawi.

próbując zadośćuczynić- oczywiście nie zawsze zadośćuczynienie jest możliwe, ale drobne ?czy mogę Ci to jakoś wynagrodzić", podkreśla Twój żal i daje większą przestrzeń do wybaczania?.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.