Jak przezwyciężyć status quo?

Jak przezwyciężyć status quo?23.12.2009 11:00
ivan petrov/SXC
Sabina Stodolak

Uważasz się za człowieka aktywnego i otwartego na nowe doświadczenia, czy raczej takiego, który przywiązuje się do tego co jest? W życiu zachowujemy się czasem irracjonalnie, a ta irracjonalność powoduje, że podejmujemy decyzje, które mogą być dla nas niekorzystne. Takim irracjonalnych zachowaniem jest nadmierne przywiązanie do status quo (czyli tego co jest).

Uważasz się za człowieka aktywnego i otwartego na nowe doświadczenia, czy raczej takiego, który przywiązuje się do tego co jest? W życiu zachowujemy się czasem irracjonalnie, a ta irracjonalność powoduje, że podejmujemy decyzje, które mogą być dla nas niekorzystne. Takim irracjonalnych zachowaniem jest nadmierne przywiązanie do status quo (czyli tego co jest).

Czym jest przywiązanie do status quo? Wyobraź sobie, że kto daje Ci wybór ? wolisz dostać bilet do kina czy równowartość tego biletu w słodyczach? Teoretycznie, statystycznie połowa obdarowanych osób powinna wybrać bilet, a druga połowa słodycze. I tak się dzieje, chyba że zamiast wyboru od razu, najpierw dostaniesz prezent a potem dopiero pojawia się możliwość jego wymiany. Innymi słowy mówiąc, z badań przeprowadzonych w podobnym eksperymencie wynika, że jeśli damy coś ludziom (np. wspomniany bilet), a potem damy im możliwość zamiany prezentu na inny (o identycznej wartości), to na zamianę zdecyduje się jedynie 10% osób, reszta zaś pozostanie przy tym, co ma.

Te badania stoją w spójności z tym, czego doświadczamy na co dzień ? 45% osób, mimo szykan które doświadczają w pracy i oceniania swojego środowiska pracy jako wrogiego, nie zamierza zmieniać pracy (czyli zostaje przy swoim status quo ? przedkłada bilet który już ma, nad słodycze). Takie przecenianie tego co już mamy, może w efekcie prowadzić do podejmowania decyzji, które hamują nas i nasz rozwój.

Jak zatem przezwyciężyć status quo?

  1. Rozważając problem, traktuj to, co jest obecnie jako kolejną alternatywę

Zapytaj siebie, czy wybrałbyś to co masz, gdyby była to jedynie inna alternatywa. Przykład: Masz pracę w której zarabiasz 2000 netto, dojeżdżasz do niej godzinę dziennie a Twój szef to tyran. Dostajesz propozycję pracy bliżej domu (30 minut), z szefem który wygląda na normalnego. Pensja w nowej pracy wynosi 1800 netto. Podejmując decyzję nie rozważaj tego czy ZMIANA jest dla ciebie korzystna, ale postaraj się zastanowić nad tym, jakiego wyboru dokonałbyś, gdybyś był bez pracy i miał przed sobie dwie propozycje do wyboru.

  1. Bądź obiektywny w stosunku do kosztów zmiany

Oczywiście, pozostanie w obecnej pracy i jej zmiana nie są do końca równoważne. W obecnej znasz już terytorium, wiesz jak się zachować, co ci wolno a czego nie, wiesz czego możesz się spodziewać i nie musisz wydatkować energii na poznawanie nowych osób. W nowej pracy ? jej rozpoczęcie ? będzie cię kosztowało więcej energii. Niestety, mamy tendencję do zawyżania tych kosztów, co powoduje, że chętniej pozostajemy przy status quo. Badania wykazały jednak, że zazwyczaj, uprawiamy czarnowidztwo i przewidujemy gorsze scenariusze niż pokazuje w późniejszym czasie rzeczywistość. Jeśli więc masz problem z prawidłowa ewaluacją kosztów poproś druga osobę o pomoc. W naszym przykładzie, możesz wypisać sobie na kartce wszystko to, co uznasz za ?koszt? zmiany pracy ? kiedy już będziesz miał listę, możesz ocenić czy rzeczywiście zmiana będzie aż tak kosztowna.

  1. Bądź świadom swoich celów

Co jakiś czas (np. co kwartał lub co pół roku) rób podsumowanie swoich celów i osiągnięć. W ten sposób nie dopuścisz do sytuacji w której któregoś dnia obudzisz się z przerażeniem i uświadomisz sobie, że właśnie mija trzeci rok Twojej pracy w sklepie (a przecież skończyłeś zarządzanie logistyką), mieszkasz kątem u znajomych, jak za studenckich czasów, a obok Ciebie leży osoba, z którą od dwóch lat nie masz o czym rozmawiać ,ale z którą jesteś, bo emocjonalny koszt zerwania jest dla ciebie zbyt wysoki (czytaj ? jest wygodnie). Hmmm...czy nie macie czasem teraz poczucia, że nasze młodzieńcze ideały i plany dlatego tak rzadko udaje się spełnić,bo przywiązujemy się do status quo?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.