Jak uniknąć przesady złoszcząc się na innych

Jak uniknąć przesady złoszcząc się na innych30.04.2009 11:30
list
Sabina Stodolak

Emocje, emocje, emocje- to one powodują że czasami wybuchamy niepohamowaną złością i gniewem na innych (u kobiet winny jest też czasem PMS). Osoby bardziej impulsywne nie raz musiały borykać się z sytuacją kiedy w gniewie powiedziały drugiej osobie coś przykrego, co po czasie okazało się poważną przesadą a potem musiały odkręcać całą sytuację. Jak więc zachować się kiedy ktoś cię rozzłości i zirytuje? Dobrym sposobem jest metoda listu pisanego do irytującej nas osoby.

Emocje, emocje, emocje- to one powodują że czasami wybuchamy niepohamowaną złością i gniewem na innych (u kobiet winny jest też czasem PMS). Osoby bardziej impulsywne nie raz musiały borykać się z sytuacją kiedy w gniewie powiedziały drugiej osobie coś przykrego, co po czasie okazało się poważną przesadą a potem musiały odkręcać całą sytuację. Jak więc zachować się kiedy ktoś cię rozzłości i zirytuje? Dobrym sposobem jest metoda listu pisanego do irytującej nas osoby.

Przede wszystkim nie reagować od razu. Niezależnie od tego jakie jest tło naszego konfliktu, pierwsza reakcja zwykle będzie przesadzona, bo nasze emocje biorą górę nad zdrowym rozsądkiem.

Aby więc wyciszyć emocje i móc skupić się na istocie problemu zastosujmy metodę listu. Zamiast wykrzykiwać drugiej osobie co o niej myślisz, weź kartkę papieru i napisz do niej list w którym opiszesz całą sytuację i swoje pretensje. Ważne abyś przelał wszystkie swoje emocje - jeśli chcesz komuś napisać że jest idiotą, napisz to, jeśli chcesz kląć - klnij, itd.

W liście opisz:

  • o co się złościsz,
  • dlaczego się złościsz
  • jaki widzisz sposób na rozwiązanie sytuacji

Po napisaniu listu nie wysyłaj go, tylko na spokojnie przeczytaj. Potem jeszcze raz i jeszcze raz. Jeśli po trzykrotnym przeczytaniu listu nadal zgadzasz się z każdym zdaniem, wyślij go - w większości przypadków jednak, zauważysz, że w tym zdaniu przesadziłeś, a kolejne nie wnosi nic tylko obraża adresata. Kiedy już uporządkujesz swoje myśli i emocje na temat sytuacji napisz nowy list bądź spotkaj się z drugą osobą osobiście aby wyjaśnić sytuację.

List pozwala:

  • wyciszyć emocje- zanim skończysz list opadną one na tyle, by móc dostrzec rzeczywiste powody złości.
  • znaleźć prawdziwe powody złości - może irytujemy się na współpracownika nie dlatego że zawalił nam projekt życia, ale dlatego że mieliśmy kiepski poranek, jesteśmy niewyspani, zdenerwował nas szef, a w perspektywie mamy długi weekend z teściową?
  • znaleźć argumenty do konfrontacji z drugą osobą - aby zmienić zachowanie i aby sytuacja która się wydarzyła mogła dać nam właściwe wskazówki musimy mieć przygotowane argumenty dla drugiej osoby, które wyjaśnią jej dlaczego jesteśmy rozzłoszczeni. Argumentem nie są stwierdzenia ?nie chcę żebyś tak robił bo tak\
  • ?jesteś głupi\
  • czy ?przez ciebie wszystko jest beznadziejne.
  • zrozumieć co w naszym zachowaniu miało wpływ na to, że sytuacja która nas zdenerwowała miała miejsce (jesteś zirytowany bo ktoś nie zrobił tego czego oczekiwałeś? może nie byłeś zbyt precyzyjny w określaniu swoich oczekiwań).
  • powstrzymać nas przez ?określeniami pułapkami\
  • które zamiast rozładować napięcie podsycają je (najczęściej to zdania etykietujące typu ?jesteś beznadziejny\
  • które jest nie tylko etykietą, ale dodatkowo niczego nie wnosi poza irytacją drugiej strony.)

fot.:Kriss Szkurlatowski/SXC

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.