Jak wybrać biuro podróży, żeby wakacje nie zamieniły się w koszmar

Jak wybrać biuro podróży, żeby wakacje nie zamieniły się w koszmar26.07.2010 15:00
Kira Czarczyńska

Oczywiście, wyjazd z biurem podróży można reklamować jak każdą usługę. Bądźmy jednak szczerzy: nawet, jeśli zwrócą nam kasę, to urlop i tak mamy już definitywnie zepsuty. I co nam wtedy po tych pieniądzach?

Znacznie lepsza jest profilaktyka - czyli przyjrzenie się jeszcze przed podpisaniem umowy firmie, która ma nam te wakacje zorganizować. Na co zwrócić uwagę?...

Oczywiście, wyjazd z biurem podróży można reklamować jak każdą usługę. Bądźmy jednak szczerzy: nawet, jeśli zwrócą nam kasę, to urlop i tak mamy już definitywnie zepsuty. I co nam wtedy po tych pieniądzach?

Znacznie lepsza jest profilaktyka - czyli przyjrzenie się jeszcze przed podpisaniem umowy firmie, która ma nam te wakacje zorganizować. Na co zwrócić uwagę?...

Sprawdź rzetelność biura podróży!

Od kilku już lat w każdym sezonie pojawiają się oferty przedstawiane przez zupełnie nowe biura podróży, o których nikt wcześniej nie słyszał. O sporej części z nich za pół roku też już nikt nie usłyszy - tylko część z nich bowiem działa legalnie i faktycznie planuje dłużej działać w tej branży.

Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z rzetelnym pośrednikiem?

Wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

Wpis w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych wymagany jest, jeśli firma zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych. Jest to więc najlepszy wyznacznik legalności działania danego biura.

Oczywiście to, że firma działa legalnie, nie mówi nam nic na temat jakości oferty - zawsze jednak mamy nieco większą pewność, że to konkretne biuro traktuje klientów w miarę poważnie.

Polska Izba Turystyki

Tutaj możemy już mniej więcej ocenić nie tylko legalność działania, ale i poziom świadczonych usług. Polska Izba Turystyki ma bowiem jednak pewne wymagania, których raczej nie spełnia tak zwana firma-krzak.

Opinie w Internecie i poza nim

Najlepszym argumentem zawsze i wszędzie jest opinia kogoś znajomego, kto korzystał już z danego biura podróży. Niezależnie od pozostałych elementów oferty, zawsze sprawdźmy też po prostu, co o tej firmie mówią inni ludzie - może w ich wypowiedziach cały czas przewija się np. motyw kiepskiej organizacji, czy też radzą nie korzystać z konkretnej części atrakcji?

Dokładnie przeczytaj umowę!

Zanim beztrosko podpiszemy się pod podsuniętym nam papierkiem, na którym powinny być dokładnie te ustalenia, jakie przed chwilą zrobiliśmy ustnie - wstrzymajmy się na moment. Czytanie umów nie jest teraz co prawda "modne", ale pamiętajmy: to zapisy umowy, nie ustalenia ustne, są obowiązujące!

"Na papierze" powinny się więc znaleźć jako minimum:

  • Nazwa biura podróży, numer wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała.
  • Dokładne określenie miejsca pobytu bądź trasy wycieczki.
  • Czas trwania wycieczki, wraz z konkretnym wyszczególnieniem jej programu. Poszczególne punkty powinny zawierać opis rodzaju, charakteru i kategorii środka transportu, daty, godziny i miejsca wyjazdu oraz planowanego powrotu, położenia, rodzaju i kategorii hotelu, liczby i rodzaju posiłków oraz harmonogramu zwiedzania z wyszczególnieniem usług wliczonych i nie wliczonych w cenę całości.
  • Pełen kosztorys - czyli za co uiszczamy umówioną sumę, co konkretnie jest w nią wliczone, za co i ile trzeba będzie dopłacić, wyliczeniem wszystkich obowiązkowych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz konkretny opis okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny.

Dzięki temu mamy pewność, że nie natkniemy się na niespodzianki w rodzaju - "wliczony tylko jeden posiłek" czy "ceny są aktualne, ale waluta się zmieniła (i zamiast 300 zł mamy płacić 300 euro)".

[W następnej części: jakie usługi turystyczne można reklamować - i jak to zrobić.]

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.