Jeden ekran to za mało. Polacy coraz chętniej korzystają z kilku urządzeń naraz

Jeden ekran to za mało. Polacy coraz chętniej korzystają z kilku urządzeń naraz08.03.2013 15:00
Z kilku ekranów korzystamy nie tylko w pracy (Fot. Flickr/ irrezolut/Lic. CC by-sa)
Marta Wawrzyn

Z badania dotyczącego multiscreeningu w Polsce wynika, że używamy kilku ekranów jednocześnie prawie równie często jak Brytyjczycy czy Amerykanie. 62% użytkowników smartfonów już korzysta z nich podczas oglądania telewizji. A będzie nas jeszcze więcej. Co można robić na dwóch ekranach naraz?

Z badania dotyczącego multiscreeningu w Polsce wynika, że używamy kilku ekranów jednocześnie prawie równie często jak Brytyjczycy czy Amerykanie. 62% użytkowników smartfonów już korzysta z nich podczas oglądania telewizji. A będzie nas jeszcze więcej. Co można robić na dwóch ekranach naraz?

Sieć reklamowa mobiu przeprowadziła wraz z Interactive Research Center badanie dotyczące multiscreeningu w Polsce, które w całości możecie przeczytać tutaj. Wynika z niego, że Polacy coraz chętniej korzystają z kilku ekranów jednocześnie – np. oglądają telewizję i jednocześnie sprawdzają, co się dzieje na Facebooku czy Twitterze.

Multiscreening w Polsce równie popularny jak na Zachodzie

W badaniu mobiu multiscreening oznacza jednoczesne korzystanie z dwóch urządzeń spośród telewizora, smartfona, laptopa i tabletu. Przebadano 4924 osób, 3569 z nich zadeklarowało, że zdarza im się korzystać z dwóch sprzętów naraz. Aż 73% Polaków używa innego urządzenia podczas oglądania telewizji. To znaczy, że pod względem multiscreeningu nie odbiegamy od trendów światowych – z drugiego urządzenia podczas oglądania TV korzysta 75% Brytyjczyków i 77% Amerykanów.

Jakie to urządzenie? Najczęściej laptop. Smartfona podczas oglądania TV używa 25% polskich internautów. Tablety na razie są najmniej popularne.

Jak teraz ogląda się telewizję? (Fot. Flickr/Photo Extremist/Lic. CC by)
Jak teraz ogląda się telewizję? (Fot. Flickr/Photo Extremist/Lic. CC by)

Kim są polscy multiscreeningowcy? 60% to kobiety, 40% to mężczyźni. Multiscreening jest najbardziej popularny w grupie wiekowej 19-30 lat. Miejsce zamieszkania respondentów nie ma większego znaczenia – kilku urządzeń naraz używają równie chętnie mieszkańcy wsi i dużych miast.

Jak korzystają z różnych urządzeń gracze, a jak serialomaniacy?

69% badanych ma laptopa, 48% - smartfona, 16% - tablet. Wśród osób pracujących zawodowo na komputerze drugim ekran najczęściej jest drugi komputer (29% badanych), smartfon (28%) albo telewizor (17%).

Laptop jest głównym urządzeniem, które służy do korzystania z Internetu dla 65% badanych, komputer stacjonarny – dla 28%, smartfon – dla 4%. Ale to właśnie smartfon jest najpopularniejszym drugim ekranem (36% respondentów używa go, jednocześnie korzystając z Internetu za pomocą innego urządzenia).

Wśród graczy najpopularniejszy jest komputer (79 %), na drugim miejscu znajduje się smartfon (62%). Wart odnotowania jest fakt, że bardzo mało graczy (ok. 1% badanych) jednocześnie gra i używa drugiego urządzenia. Niedziwne – trudno jednocześnie skupiać się na grze i tweetować.

Do oglądania seriali wciąż najczęściej służy telewizor (79%). Zaledwie 7% respondentów ogląda seriale na komputerze czy laptopie. Ale komputer czy laptop jest bardzo popularnym drugim ekranem – 44% badanych przyznaje się do korzystania z niego podczas oglądania seriali. Smartfon jest drugim ekranem tylko dla 19% serialomaniaków.

Do czego służy drugi ekran?

Osobom pracującym na komputerze drugi ekran służy do komunikowania się ze współpracownikami (w ramach pracy), a także do rozmawiania ze znajomymi, grania, słuchania muzyki, korzystania z serwisów społecznościowych i portali informacyjnych (to wszystko już nie w ramach pracy).

Po co nam kolejne ekrany w pracy? (Fot. Flickr/Martin Terber/Lic. CC by)
Po co nam kolejne ekrany w pracy? (Fot. Flickr/Martin Terber/Lic. CC by)

Osoby oglądające seriale najczęściej za pomocą drugiego ekranu komunikują się ze znajomymi i korzystają z serwisów społecznościowych. Popularne w USA komentowanie na Twitterze czy Facebooku tego, co właśnie oglądamy, w Polsce (jeszcze?) nie ma wielu zwolenników. Zaobserwowano jednak, że w poniedziałki i wtorki, kiedy emitowane są nowe odcinki "M jak miłość", znacząco rośnie szum w Sieci związany z tym serialem.

Jeśli oglądamy w TV dokument, to w czasie przerwy reklamowej często rzucamy się szukać dodatkowych informacji na temat tego, co właśnie zobaczyliśmy. Podczas oglądania relacji sportowej najczęściej komunikujemy się ze znajomymi i korzystamy z serwisów społecznościowych. Komentowanie na żywo w Sieci tego, co widzimy, jest w tym przypadku znacznie popularniejsze niż w przypadku seriali.

W badaniu ujęto jeszcze innego rodzaju programy: filmy, bajki, programy rozrywkowe. Odpowiedzi są tu najczęściej podobne – lubimy podczas oglądania rozmawiać ze znajomymi i zerkać, co się dzieje w serwisach społecznościowych. A jeszcze chętniej robimy to w czasie przerwy na reklamę.

Drugi ekran najczęściej służy do rozmawiania ze znajomymi (35%), korzystania z serwisów społecznościowych (32%) i poszukiwania w Sieci informacji na temat oglądanego programu (31%). Tylko 8% komentuje na żywo w Internecie to, co właśnie ogląda.

Do czego mógłby służyć drugi ekran?

Rynek mobilny rośnie, multiscreening staje się w Polsce coraz popularniejszy. Ale na razie trudno mówić o pełnym wykorzystaniu jego potencjału. Respondenci mobiu odpowiedzieli na pytanie, do czego mógłby im służyć drugi ekran.

Aż 29% chętnie by ściągnęło na telefon przepisy z oglądanego właśnie programu kulinarnego. 24% chciałoby móc zrobić check-in do programu i zbierać za to punkty, które potem można by wymienić na nagrody. 16% skorzystałoby z możliwości oglądania na drugim ekranie programu zza kulis. Ciekawych pomysłów jest więcej – i zapewne za parę miesięcy czy rok to już nie będą tylko marzenia.

Polscy multiscreenowcy na razie badają swoje możliwości dość ostrożnie. Oglądają telewizję z laptopem na kolanach, w pracy używają drugiego ekranu, by trochę się rozerwać. Nie wszyscy jeszcze mają smartfony, stosunkowo niewiele osób ma tablety. Jeśli już je mają, to rzadko używają ich jako pierwszego ekranu.

Ale sytuacja zmienia się bardzo szybko. Z badania Interaktywnie.com "Polski Internet 2012 i prognoza na 2013" wynika, że do grudnia polski rynek mobile może zwiększyć się nawet dwukrotnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.