Jerry Seinfeld i jego łańcuch produktywności

Jerry Seinfeld i jego łańcuch produktywności01.08.2012 22:00
Nie przerywaj łańcucha (fot.: Flickr/Vvillamon/CC BY-SA 2.0)
Kira Czarczyńska

Bardzo często próbujemy sobie stawiać cele, dotyczące regularnego działania. Chcemy codziennie biegać, medytować, czytać rozdział książki, zjeść zdrowy posiłek, zaplanować następny dzień... Komik Jerry Seinfeld wymyślił bardzo łatwą, ale wyjątkowo skuteczną metodę motywowania się do realizacji tych zamierzeń: rysowanie łańcucha.

Bardzo często próbujemy sobie stawiać cele, dotyczące regularnego działania. Chcemy codziennie biegać, medytować, czytać rozdział książki, zjeść zdrowy posiłek, zaplanować następny dzień... Komik Jerry Seinfeld wymyślił bardzo łatwą, ale wyjątkowo skuteczną metodę motywowania się do realizacji tych zamierzeń: rysowanie łańcucha.

"Nie przerywaj łańcucha" - "Don't break the chain!"

Idea jest tak banalnie prosta, że zastosować ją może każdy, w dowolnych warunkach i w odniesieniu do każdego nawyku, jaki chce w sobie wyrobić. Właściwie, do jej użycia wystarczy coś do pisaniao raz coś, po czym można pisać - choć najlepiej jest mieć po prostu duży, ścienny kalendarz, pozwalający widzieć na raz więcej niż tylko jeden miesiąc. Dobrze jest też używać grubego, czerwonego flamastra, lub np. barwnego zakreślacza; wtedy całość będzie jeszcze lepiej widoczna.

Jedyne, co musimy robić - to zaznaczać za pomocą dużego X każdy dzień, w któym udało nam się zrealizować plan.

Czyli - poszliśmy pobiegać, powtórzyliśmy materiał na egzamin, czy ćwiczyliśmy grę na instrumencie. Kolejne oznaczone  dni zaczną tworzyć łańcuch, co będzie świetnie widoczne na każdym, nawet niewielkim kalendarzu. Naszym celem od tego momentu jest "nie przerwać łańcucha" - czyli nie pominąć żadnego dnia, nie zrobić sobie przerwy w swoim zamierzeniu.

Już po kilku dniach zaczniemy czuć wewnętrzny nacisk na to, żeby kontynuować nasz "łańcuch" i nie przerywać go - choćby dlatego, że na tle zaznaczonych dni, będzie to kiepsko wyglądać. A kiedy kolejne znaki "X" staną się celem, systematyczność przyjdzie sama, praktycznie bez wysiłku z naszej strony.

Dlaczego to takie ważne?

Wiele osób sprawdzało już na sobie tezę, że kiedy zrobimy sobie "jeden malutki" dzień przerwy, to znacznie łatwiej przychodzą nam kolejne. Tym sposobem ten "jeden dzień" potrafi powtarzać się nawet kilka razy w miesiącu, bądź przekształcić w przerwę trwającą na przykład tydzień.

Tymczasem wyrobienie w sobie nowego nawyku trwa co prawda jedynie trzy tygodnie - ale musi to być 21 dni pod rząd wykonywania danej czynności. W skrócie, jeśli chcemy zacząć biegać i wychodzimy trenować przez ten okres codziennie, to wejdzie nam to w zwyczaj i w razie koniecznej przerwy, zacznie nam tego brakować. Jeżeli jednak zrobimy sobie dzień wolnego, potem kolejny - to w zasadzie wrócimy prawie do punktu wyjścia.

Utrwalenie nawyku jest zbawienne dla efektywności

Nie ma efektów bez systematycznej pracy - wie to chyba każdy, kto próbował choć raz w życiu dążyć do konkretnego celu. Łańcuch, który wymyślił Jerry Seinfeld, pozwala nam zwiększyć własną motywację do regularnego, codziennego wykonywania określonej czynności tak, że staje się ona naszym nawykiem. Nie musimy się już do systematyczności zmuszać - sama podświadomość dba o to, żeby każdy kolejny dzień pozwalał dorysować wielki "X" w kalendarzu.

aplikacja online - dontbreakthechain.com
aplikacja online - dontbreakthechain.com

Wersja elektroniczna - dla pracujących przy komputerze

Najłatwiej jest stosować łańcuch Jerrego Seinfelda wieszając po prostu kalendarz na ścianie. Istnieją też jednak alternatywy dla tych, którzy wolą jednak rozwiązania elektroniczne - na przykład:

Można też jednak użyć aplikacji na telefon, Google Calendar, i w zasadzie każdej innej aplikacji, w której jest opcja zaznaczenia konkretnego dnia jakimś symbolem lub kolorem. Ze strony www.seinfeldcalendar.com możemy natomiast wydrukować sobie wygodny kalendarz na dokładnie tyle miesięcy, przez ile chcemy rysować nasz łańcuch i realizować zamierzenia.

Forma nie jest ważna - najważniejsze, żeby nie przerwać łańcucha.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.