Jesteś uzależniony od technologii? Grozi Ci samotność

Jesteś uzależniony od technologii? Grozi Ci samotność30.04.2012 14:10
Technologia nas otacza, czy jesteśmy od niej uzależnieni? (Fot.writeonnewjersey.com)
Katarzyna Orzechowska

Według ostatnich badań człowiek uzależniony od nowoczesnych technologii spędza średnio 48 godzin bez rzeczywistego kontaktu z drugim człowiekiem. Komunikacja przeniosła się na formy cyfrowe: SMS-y, maile czy wideoczaty.

Według ostatnich badań człowiek uzależniony od nowoczesnych technologii spędza średnio 48 godzin bez rzeczywistego kontaktu z drugim człowiekiem. Komunikacja przeniosła się na formy cyfrowe: SMS-y, maile czy wideoczaty.

Z badań agencji dnx wynika, że technologie (m.in. notebooki, smartfony, iPady) przyczyniają się do zaniku standardowych umiejętności form komunikacji werbalnej i interakcji. To już wiemy i znamy (między innymi z badań i raportów na temat tzw. Generacji C - connected), ale jak do tego podchodzimy? Czujecie barierę między Wami a przyjaciółmi podczas spotkań?

Czy technologie zdominowały świat?

Około 16% Brytyjczyków to grupa zdominowana przez technologie, z czego 19% tak bardzo, że dwa dni bez werbalnej komunikacji i opuszczenia świata cyfrowych rozmów i portali społecznościowych to dla nich norma. Rzadko też wychodzą z domu bez urządzeń mobilnych, takich jak tablet i komputer, a transakcje, m.in. zakup nowych ubrań, książek czy nawet jedzenia, przeprowadzają głównie przez Internet.

Drew Nicholson z dnx twierdzi:

Rewolucja cyfrowa umożliwia nam niesamowity wybór, jeżeli chodzi o sposób naszego podejścia do standardowych, codziennych aktywności, takich jak transakcje pieniężne czy też zakupy. Nie powinna jednak zastępować sztuki konwersacji i kontaktów międzyludzkich. Zdecydowana mniejszość z ludzi korzystających z technologii we wszystkich naturalnych sytuacjach życiowych wynosi z tego długofalowe korzyści. W długim odstępie czasowym takie działanie nie jest substytutem zaangażowania w personalne kontakty.

Generacja C - connected

Chyba mało kto wyobraża sobie życie bez telefonu czy laptopa i przeczytania chociaż kilka razy w tygodniu świeżych newsów. Niektórzy zastąpili książki papierowe elektronicznymi - ebookami. Można zobaczyć ich w tramwaju czy na ławce w parku, zapatrzonych w ekran Kindle czy iPada. To znamiona generacji connected customer, czyli człowieka połączonego - status: cały czas online. Wyczerpujące dane znajdziecie u badacza branży Social Media i nowych technologii, Briana Solis.

Połączeni, ale samotni?

Jak powiedziała kiedyś Sherry Turkle, badaczka Internetu i nowych mediów - 30 lat temu zastanawialiśmy się, do czego przyda nam się komputer, a dzisiaj pytamy: do czego się nie przyda? Kiedyś człowiek wykształcił technologie, budował je i rozwijał, teraz to one kształtują nas.

Sama polecam książkę Turkle pt. "Alone with technology", ale podchodzę z rezerwą do twardych twierdzeń, że technologia niszczy nasze życie emocjonalne. Jeśli na to pozwolimy i nie potrafimy panować nad swoimi działaniami, może tak być. Wydaje mi się, że jest tak z każdym działaniem, pokusą, bodźcem. Ku refleksji jednak, warto przeczytać: Sherry Turkle, "Alone Together".

Z niektórymi znajomymi i przyjaciółmi mamy możliwość jedynie cyfrowego kontaktu. Chyba najlepszym sposobem, aby nie dać się zwariować, jest balans między działaniami w sieci (kontaktami, interakcjami w społecznościach czy np. zakupami) a działaniami w świecie realnym. Na majówkę polecam spacery, wieczorne spotkanie w knajpie - i to niekoniecznie z zameldowaniem na Facebooku czy fotką z Instagramu:)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.