Już 2,5 mln Polaków grupowo kupuje w Internecie. Czy to się opłaca?

Już 2,5 mln Polaków grupowo kupuje w Internecie. Czy to się opłaca?11.01.2011 18:58
Tłum - każdy chce kupować tanio (Fot. Flick/Bill Ward's Brickpile/Lic. CC by)

Groupon, który okazał się jednym z internetowych fenomenów 2010 roku, nie zwalnia tempa. Liczba klientów tego serwisu szybko rośnie – również w Polsce, gdzie miesięcznie z jego usług korzysta już ponad 2,5 miliona internautów.

Groupon, który okazał się jednym z internetowych fenomenów 2010 roku, nie zwalnia tempa. Liczba klientów tego serwisu szybko rośnie – również w Polsce, gdzie miesięcznie z jego usług korzysta już ponad 2,5 miliona internautów.

Handlowy gigant, jakim w ciągu kilkunastu miesięcy stał się Groupon, znajduje naśladowców na całym świecie – jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne klony naśladujące jego model biznesowy.

Na domiar złego konkurenci nie zawsze stosują uczciwe metody i podszywają się pod amerykański serwis, czego najbardziej kuriozalnym przykładem są strony Groupon.cn i BigLion.ru.

Chińska i rosyjska podróbka Grouponu
Chińska i rosyjska podróbka Grouponu

Pozycja Grouponu wydaje się jednak niezagrożona – to on wyznacza trendy i to on jest synonimem grupowych zakupów w Sieci. Najlepszą miarą sukcesu i pozycji serwisu jest liczba użytkowników i transakcji zawieranych za jego pośrednictwem każdego dnia.

Wycena serwisu na podstawie niedawnej oferty Google’a zamyka się obecnie w kwocie 6 miliardów dolarów. Warto pamiętać, że jeszcze w połowie 2010 roku było to 1,2 miliarda, a w roku 2009 – niecałe 300 milionów.

Taki wzrost jest w dziejach Sieci czymś wyjątkowym – pod względem dynamiki lepszy był jedynie YouTube, choć w jego przypadku nie przekładało się to na generowane zyski.

Polski Internet również odnotował imponującą ekspansję sprzedażowego serwisu. W grudniowych badaniach Megapanelu Groupon uplasował się na trzecim miejscu w kategorii e-commerce, awansując – w ciągu dwóch miesięcy – z miejsca 12.

Jeśli trend w branży e-commerce utrzyma się – a wszystko na to wskazuje – to już niedługo polski Groupon pod względem popularności ustępować będzie jedynie serwisowi Allegro, pokonując obecny od wielu lat na rynku Nokaut.

Czym przyciąga Groupon? Odpowiedź wydaje się oczywista – są to zniżki pozwalające na bardzo tanie zakupy. Warto jednak zwrócić uwagę na to, co znajduje się w ofercie serwisu.

W chwili, gdy powstaje ten tekst, aktualna oferta dotyczy laminowanych fototapet, przecenionych z 200 na 99 złotych. Tanio? Oczywiście, że tanio. Problemem jest to, że nie potrzebuję fototapet. Nie sądzę również, by fototapety były obiektem pożądania większości internautów.

Groupon.pl
Groupon.pl

Gdy przegląda się ostanie oferty serwisu, zwraca uwagę ich małe zróżnicowanie – dominują usługi kosmetyczne, rabaty na urlopowe wyjazdy i przeceny na sushi albo pizzę. Niestety, pedicure i potrawa z surowej ryby na drugim końcu miasta nie są tym, czego najbardziej potrzeba mi w tej chwili do szczęścia.

Groupon swoją popularność i gigantyczne przeceny buduje głównie na branży usług – czyli takiej, w której znaczną część ceny stanowią różnego rodzaju marże. Dostawcom daje to ogromne pole manewru – nie ryzykując strat, mogą sobie pozwolić na znaczne przeceny.

W przypadku produktów AGD, sprzętu sportowego czy szeroko rozumianej elektroniki sprawa wygląda dużo mniej ciekawie – trudno znaleźć bowiem oferty z przecenionym o 40% nowoczesnym laptopem czy rękawicami bokserskimi tańszymi o ponad połowę. Nie twierdzę, że jest to niemożliwe, jednak takie oferty są w Grouponie rzadkością.

Z mojego punktu widzenia jest to rodzaj loterii - ciekawostka dla osób mających czas i cierpliwość, by polować na wyjątkowe okazje - a nie przydatna w codziennym życiu platforma e-commerce. Zgadzacie się z taką opinią?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.